Zo kom je terug in vorm na de feestdagen!

De feestdagen kunnen dan wel over zijn maar je lichaam blijft zich herinneren aan de ‘fouten’ die je gemaakt hebt tijdens deze dagen. Een aantal dingen die dit bewijzen: vermoeidheid, minder energie, opgeblazen gevoel, spijsverteringsproblemen, doffe huid en om nog maar te zwijgen over de extra kilo’s…. Maar het is zeker niet onmogelijk om weer terug in vorm te komen!

Misschien begin je nu te twijfelen aan het vermogen van je lichaam om deze feestdagen te kunnen uitwissen, maar daar vergis je je in! Het lichaam kan met een beetje hulp weer snel herstellen! Het is tijd om je handen uit de mouwen te steken om je lichaam te helpen herstellen! Wil je na de feestdagen weer terug in vorm komen, volg dan deze eenvoudige tips:

Water drinken en nog meer water drinken

Heb je tijdens de feestdagen veel alcohol gedronken? Dit is niet alleen schadelijk vanwege het hoge caloriegehalte, maar ook omdat het uitdroging veroorzaakt. Een uitstekende strategie om je lichaam weer in balans te krijgen is om veel water te drinken. Je huid, nieren en vele andere delen van je lichaam zullen hier de vruchten van plukken. Bovendien geeft drinkwater je een vol gevoel, door meer te drinken zul je minder eten.

Dieet, ja! Maar in mate

Opletten wat je eet is natuurlijk een belangrijke zaak. Het is echter niet de allerbeste optie om direct streng te gaan diëten. Je lichaam zal beter reageren op een gezond dieet dan een dieet waarbij je super weinig mag gaan eten. Het is sowieso slimmer om te kiezen voor gezonde eetgewoonten in plaats van een streng dieet. Dit is op lange termijn altijd een betere keuze!

Gezonde keuzes maken

In plaats van de kerstmaaltijden, de oliebollen, etc. is het nu tijd om je lichaam weer gezond voedsel te gaan geven. Vaak zal je lichaam hier ook daadwerkelijk naar snakken. Kies groenten en fruit en gezonde snacks. Denk hierbij ook aan yoghurtdrankjes of noten. Je lichaam zal je bedanken!

Veel slapen, ontspannen en vergeet niet te sporten

Na het testen van je limieten is het tijd om weer ‘on the right track’ te komen. Trakteer jezelf daarom op een goede nachtrust. Je zult je uitgerust voelen en meer energie hebben om de nieuwe uitdagingen van het nieuwe jaar aan te gaan. Vermijd onnodige stress en zoek manieren om te ontspannen (yoga, meditatie of gewoon naar de film!). Begin geleidelijk weer met sporten. Lichamelijke activiteit zal evenwicht en energie terug in leven brengen.

Denk je dat je het niet alleen kan? Dan is misschien een personal trainer wat voor jou! Bekijk hier Personal Training bij Jon Horton in Utrecht.

Stoppen met roken

Het nieuwe jaar beginnen we altijd met goede voornemens, wanneer je nog steeds rookt is het dan nu echt het moment om te stoppen. Zeker als je jouw vitaliteit wilt verbeteren. Jezelf van je tabaksverslaving bevrijden, is verreweg het beste wat je kunt doen om je welzijn en kwaliteit van het leven te verbeteren.

stress symptomengezond