Zijn bevroren groenten en fruit gezonder dan verse groenten en fruit?

Zoals je weet is het belangrijk om genoeg groente en fruit te eten. Maar wat nou als jouw favoriete groente of fruit snel bederft. Of wanneer het niet het juiste seizoen voor is? 

Meer vitamines in bevroren groenten en fruit

Dan is het misschien wel tijd om te kiezen voor de bevroren variant. Dit betekent niet alleen dat je ook in de winter kunt genieten van je favoriete perziken of bessen. Het zorgt er ook zorgt voor dat er minder bederf is.

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat bevroren groenten en fruit net zoveel, en soms zelfs meer, vitamines bevatten in vergelijking met verse groenten en fruit. Naast het behoud van vitamines, is invriezen de beste manier om belangrijke plantaardige stoffen te behouden die helpen tegen ziektes.

bevroren groenten en fruit gezonder

Feiten over bevroren groenten en fruit

Bevroren producten zijn vooral de moeite waard als je de verse producten niet binnen één à twee dagen kunt eten. De bevroren producten worden geplukt en verwerkt op het hoogtepunt van de rijpheid en vervolgens snel ingevroren en verpakt. De groenten worden echter ook nog eerst geblancheerd voordat deze worden ingevroren. Ze worden dan blootgesteld aan warm water temperaturen tussen de 90 en 95 graden. Hierdoor worden enzymen vernietigd die verkleuring en verlies van smaak veroorzaken. Ook zorgt dit ervoor dat de vezelstructuur verandert, waardoor de groenten zachter en minder knapperig worden zodat deze makkelijker te eten zijn. 

Wanneer de groente op hun rijpst worden geplukt hebben ze de grootste hoeveelheid aan voedingsstoffen. Dit kan zelfs oplopen tussen de 10 en 50% meer dan bij vers fruit. Zeker ook, omdat de verse producten vaak eerst geplukt worden, dan gekoeld, vervolgens worden vervoerd en opgeslagen worden in een magazijn. Voordat je de groenten of fruit dan gaat eten ben je weer een paar dagen verder en zijn er a voedingsstoffen en vitamines afgebroken. 

Vergelijking tussen bevroren en vers

Als je verse snijbonen in een winkel vergelijkt met bevroren, zullen de bevroren snijbonen bijna altijd een hoger gehalte aan voedingsstoffen hebben omdat ze op het hoogste rijpheidspunt geplukt zijn en direct ingevroren worden. Wanneer je op een markt je groenten en fruit koopt zijn deze producten waarschijnlijk ook op het hoogtepunt van rijpheid geplukt, maar deze moet je dan wel echt binnen één à twee dagen eten anders verlies je alle belangrijke voedingsstoffen. Wanneer de verse groenten en fruit een aantal dagen oud zijn is het niet meer te vergelijken met de bevroren groenten. 

Heb je hier nog meer vragen over? Of zou jij door ons een persoonlijk voedingsplan willen laten maken? Neem dan hier contact met ons op. Meer handige weetjes, tips of wil je ons een vraag stellen via social media. Volg ons dan op Facebook en/of Instagram!

ontbijtlight en zero