Zeven manieren om overgewicht tegen te gaan wanneer je ouder wordt…

Het is algemeen bekend dat wanneer we ouder worden ons lichaam achteruit gaat, zo gaat bijvoorbeeld onze verbranding achteruit waardoor we gemiddeld één kilo per jaar aankomen vanaf onze 30ste. In deze blog vind je zeven manieren om overgewicht tegen te gaan wanneer je ouder wordt….

  • Focus op gezond eten

gezond eten

Probeer je hoeveelheid fastfood, suiker en andere bewerkte voedingsmiddelen te verminderen en verhoog het aantal in groente, fruit, noten en bonen. Dit zal het gemakkelijker voor je maken om je calorieën te beheersen. Deze voedingsmiddelen nemen namelijk meer ruimte in de maag in beslag en bevatten minder calorieën, wat er vervolgens weer voor zorgt dat je dus ook minder calorieën in je lichaam binnen krijgt. 

  • Verklein je porties

Zorg in ieder geval, wanneer je even geen behoefte hebt aan groente en fruit, dat je je eetpatroon aanpast en minder calorieën inneemt. Probeer zo’n 100 á 200 calorieën minder per dag te eten en het zal je nog verbazen wat voor resultaten zo’n kleine verandering oplevert dat oplevert.

  • Blijf goed gehydrateerd

Het is gemakkelijk om het gevoel van dorst en honger te verwarren. Gehydrateerd blijven met water, dus geen cola of andere calorierijke dranken, zorgt ervoor dat de stofwisseling verhoogd waardoor vetafbraak toeneemt. Tevens zorgt het ervoor dat je ook sneller vol raakt en daardoor dus ook minder hoeft te eten. 

  • Ontspan

Voor veel mensen zorgt stress tot gewichtstoename. Vaak ga je hierdoor namelijk meer eten. Zorg er daarom voor dat je soms ook je werk of alle andere hectiek los kan laten en ontspan! Hierdoor zul  je namelijk minder gaan ‘stress eten’ en kom je dus ook minder aan.

  • Train je belangrijkste spiergroepen

In onze vorige blog las je al waarom je spieren verliest. Zorg er dus voor dat je dat tegen gaat en voeg krachttraining weer toe aan je dagelijkse routine. Zo behoudt je namelijk je spiermassa, verbrand je calorieën en kom je minder snel aan. 

  • Beweeg meer

Probeer elke pauze even naar buiten te gaan en een grote ronde te lopen. Ideaal zou zijn als je minimaal dertig minuten per dag loopt. Dit kan je uiteraard ook onderverdelen in sessies van drie keer tien. 

  • Zorg dat je een goede nachtrust hebt

Een slechte nachtrust zorgt ervoor dat je niet goed uitgerust bent en daardoor ook minder calorieën verbrand. Idealiter is het als je tussen de zeven en de negen uur slaapt. 

  • Neem ondersteuning op het gebied van sporten

Weet jij niet precies welke oefeningen je het beste kunt doen in de sportschool? Of moet je een stok achter de deur hebben als het gaat om sporten? Denk dan eens aan een Personal Trainer. Woon/werk jij in de omgeving Utrecht? Maak dan een afspraak voor een GRATIS proefles bij Jon Horton!

Mocht je nog vragen hebben over hoe jij overgewicht tegengaat? Neem dan hier contact met ons op! Meer tips & tricks? Volg ons via Facebook!

Hier lees je WAAROM het moeilijker is om je gewicht op peil te houden naarmate je ouder wordt!

0
gewicht verliezen