Zelfs licht bewegen zorgt gemiddeld voor 7 jaar langer leven!

Nieuw onderzoek (februari 2018) toont aan dat lichte lichamelijke activiteiten voldoende is om de levensduur bij oudere mensen te verlengen.

Even een blog die ons kan helpen voor de toekomst!

Richtlijnen

Volgens algemene richtlijnen moet een volwassenen elke week minimaal 2 uur en 30 minuten matige intensieve oefeningen doen. Echter, slechts ongeveer de helft van de volwassenen voldoet aan deze richtlijnen. De richtlijnen lijken namelijk moeilijker te bereiken voor de ‘oudere volwassenen’ (denk hierbij aan boven de 60 jaar). Maar, en dit is een belangrijke maar, is er een manier om deze richtlijnen meer haalbaar te maken voor de oudere mensen? En wat is handig voor mij om nu te weten over beweging als ik ouder wordt?

Het onderzoek

In het onderzoek werd er gekeken naar 1180 mannen met een gemiddelde leeftijd van 78 jaar. Die ermee instemde om de gehele week een apparaat te dragen die hun bewegingen volgden. Zij werden ongeveer vijf jaar lang gevolgd. En hierin ontdekten de onderzoekers dat de volume van de training het allerbelangrijkste is, niet zo zeer hoe hard of hoe lang iemand trainden.

De work-out

De mannen in de studie konden zelfs lange tijd niet sporten om positieve resultaten te behalen. Sporadisch bewegen tijdens de dag, zelfs als het minder dan 10 minuten duurde, had vergelijkbare voordelen als gewoonweg meer dan 10 minuten sporten. De methode leek te passen in het leven van deze mannen; 66% van de mannen in de studie was in staat om hun wekelijkse oefeningen te doen die werden aanbevolen.

Dus wat moeten we doen?

Elke 30 minuten van lichte beweging op een dag, denk hierbij aan wandelen of tuinieren, was gekoppeld aan een 17% lager risico op vroege sterfte! Matige tot intensieve work-outs gingen gepaard met een 33% vermindering van het overlijdensrisico! Het feit dat lichte oefeningen nog steeds een opmerkelijk voordeel lijken te hebben was het meest interessant in dit onderzoek.

Licht bewegen dus?

Als meer onderzoeken zouden kunnen bewijzen dat een paar minuten bewegen op een dag, zelfs lichte intensiteit, ervoor kan zorgen dat het risico op vroegtijdig overlijden zal verlagen, is dit een suggestie waar iedereen wel naar wilt luisteren. Door dit soort onderzoeken kunnen de richtlijnen die nu 2 uur en 30 minuten sporten zijn per week, worden aangepast naar meer haalbare oefeningen voor mannen en ook vrouwen boven de 60 jaar!

Conclusie: altijd blijven bewegen

De conclusie uit het onderzoek wat wij zo interessant vonden is dus dat zelfs al blijf je licht bewegen, alle beetjes helpen. Niet denken dat de wandeling die je vanmorgen deed, waarbij je helemaal niet hoefde te zweten, geen nut heeft gehad. Dit onderzoek laat zien dat iedere manier van bewegen zeker wel invloed heeft op de toekomst!

Jon Horton Personal Trainer

Ben je opzoek naar iemand die je hierbij kunt helpen? Dan ben je bij Jon Horton in Utrecht aan het goede adres. Hier maken wij een trainingsschema voor ieder persoonlijk en kijken naast beweging ook naar voeding. Proefles voor jou of voor iemand die dit perfect kan gebruiken? Klik hier!

0
stressmidlifecrisis