Wintersport Fitness: hoe jij fit wordt voor de piste!

Altijd helemaal gebroken halverwege je ski of snowboardvakantie? De oplossing is om je weken voorafgaand aan je wintersport voor te bereiden. Dit zal niet alleen je wintersport beter maken maar ook de kans op blessures en vallen verkleinen! In deze blog leer je alles over Wintersport Fitness!

Een speciale wintersport training is belangrijk omdat je spieren gewoonweg anders werken tijdens de wintersport. Daarnaast is het een hele work-out om een week lang iedere dag op de piste te staan. Door voorafgaand te trainen zul je veel minder last hebben van spierpijn en pijnlijke gewrichten. Lees meer over ons Snow Ready Fitness Plan

Wanneer je alvast wilt beginnen met trainen dan is het belangrijk dat je de volgende oefeningen regelmatig doet. De oefeningen zullen het volgende voor jou verbeteren: algehele conditie, lichaamshouding, balans en je techniek. Wanneer je deze oefeningen doet, probeer je lichaam in de juiste positie te houden. Het kan helpen om de oefeningen voor een spiegel te doen zodat je jouw positie kunt bekijken, analyseren en corrigeren.

Vind de perfecte knie positie

Waarom? Zonder het feit dat je knieën recht boven je voeten worden geplaatst, kunnen skiërs niet goed een bocht maken en zullen snowboarders zich minder stabiel voelen. Wanneer je de knieën niet in de juiste positie hebt zal dit zorgen voor problemen met de knieschijf en de pezen.

Probeer dit: met je voeten in de ski of snowboard positie, buig de knieën en focus je op het midden van de knieschijf. Ga steeds dieper naar beneden totdat je met beide knieën op de grond eindigt. Doe dit langzaam en minimaal 10 keer.

Zoek de perfecte bekken, heup en rugpositie

Waarom? Je billen te ver naar buiten duwen of juist te rechtop staan kan ervoor zorgen dat je bekken, heup en rug niet op de juiste manier kunnen werken. Dit is fundamenteel met wintersport om pijn te voorkomen.

Probeer dit: probeer je billen niet te ver naar achter te duwen, hou ten alle tijden je rug recht. Het is ook niet de bedoeling dat je rug bol komt te staan dus let daar ook op. Oefen bijvoorbeeld voor de spiegel!

Zorg voor voldoende beenkracht – quadriceps

Waarom? Ik denk dat het wel duidelijk is dat onze benen het het zwaarst te verduren krijgen tijdens de wintersport. De spieren van de quadricep (voor je dijen) helpen je op twee manieren tijdens de wintersport: zowel in het buigen van de knieën als het strekken. De gecontroleerde verlenging van de quads van recht naar gebogen wordt excentrieke training genoemd. Dit is vaak een verwaarloosd onderdeel tijdens een training, maar essentieel voor wintersport.

Probeer dit: Step downs en split squats zijn beide geweldige manieren om aan je quads te werken die je gebruikt tijdens de wintersport. Probeer te beginnen met 30 herhalingen, wanneer je dit gemakkelijk af gaat probeer dan gewichten toe te voegen.

Zorg voor voldoende beenkracht – gluteusspieren

Waarom? De laterale heup spieren, in het bijzonder de gluteus medius (billen), zijn belangrijk om te trainen. Dit omdat ze niet op dezelfde manier wordt gebruikt in andere sporten en daarom zijn ze vaak zwak tijdens de wintersport.

Probeer dit: als eerste de clam-oefening. Ga op je zij liggen met gebogen heup en knie. Houd de enkels bij elkaar en til de bovenste knie op en laat hem vervolgens weer zakken. Doe dit 30 keer aan één kant en draai je dan om, om de andere kant te doen.

Train je hart en je longen

Waarom? Wanneer je de bovenste oefeningen goed onder de knie hebt, werkt je lichaam zo efficiënt dat je wel weg kan komen met een lager niveau van de hart en de longen. Maar wanneer je op zoek bent naar perfectie dan is het belangrijk dat je ook dit traint voor je wintersport.

Probeer dit: ga veel fietsen of gebruik een step-machine. Hierbij gebruik je sommige spieren die je ook gebruikt tijdens de wintersport. Maar dit is perfect voor tijdens de wintersport. Streef naar drie tot vier intervaltrainingen van 20 tot 30 minuten per week. Vergeet het niet langzaam op te bouwen!

Hulp nodig bij Wintersport Fitness?

Wanneer je hulp nodig hebt bij het fit worden voor je wintersport hebben we bij Jon Horton een speciaal Snow Ready Fitness Plan. Dit zorgt er voor dat jouw spieren er klaar voor bent zodra jij op wintersport gaat!

0