Deel 1: Heb ik een warming-up nodig voordat ik ga sporten?

Wanneer je weinig tijd hebt of gewoon zin hebt om met je training te beginnen kan het verleidelijk zijn om je warming-up over te slaan. Maar opwarmen voordat je gaat sporten levert je juist fysiologische en vaak ook psychologische voordelen op. In deze blog krijg je meer informatie over op welke manier je het meest uit je warming-up haalt. 

Voordelen van een goede warming-up

warming-up

Opwarmen bereidt je hart, longen en spieren voor op jouw training. Hier vertellen wij je verder wat er met je lichaam gebeurt tijdens je warming-up:

  • Spiertemperatuur neemt toe: Warme spieren trekken krachtiger samen en ontspannen sneller, waardoor het risico op overbelasting of blessures wordt verminderd. Je algehele lichaamstemperatuur stijgt ook, wat er voor zorgt dat je spieren elastischer worden. Dit zorgt voor meer snelheid en kracht. 
  • Bloedtemperatuur stijgt: De temperatuur van je bloed stijgt terwijl het door je spieren vloeit. Wanneer de temperatuur van je bloed stijgt komt er zuurstof makkelijker beschikbaar voor je werkende spieren, wat er vervolgens weer voor zorgt dat je uithoudingsvermogen verbetert.
  • Bloedvaten verwijden: Dit verhoogt de bloedstroom en legt minder druk op je hart. 
  • Je bewegingsbereik neemt toe: Hierdoor kunnen je grotere gewrichten hun maximale beweging potentie bereiken.
  • Je voorkomt oververhitting: Door de warmteafvoer mechanismen in het lichaam te activeren kan je lichaam efficiënt afkoelen en vroegtijdige oververhitting helpen voorkomen. 
  • Hormonale veranderingen treden op: Je lichaam verhoogt de productie van verschillende hormonen die verantwoordelijk zijn voor het reguleren van de energieproductie. Tijdens een warming-up maakt deze balans van hormonen meer koolhydraten en vetzuren beschikbaar voor energieproductie. 
  • Je hebt een kans om je mentaal voor te bereiden: De warming-up is ook een goed moment om je mentaal voor te bereiden op een training door je hoofd leeg te maken en je focus op je training te vergroten. Positieve beelden kunnen ervoor zorgen dat je ontspant en dat je je concentratie opbouwt voor bijvoorbeeld een grote wedstrijd. 

In het volgende deel geven wij je tips voor de warming-up. Mocht je in de tussentijd al vragen hebben neem dan gerust hier contact met ons op en dan helpen we jou verder!

0
wintersporterstips