Waarom is je core belangrijk?

Elke beweging die je maakt, begint vanuit je core.

Deze spieren – de buik, romp en rugspieren plus de spieren waarbij de heup en bekken zijn betrokken – verbinden je onder- en bovenlichaam en zijn van belang voor je algehele welzijn.

Bij bijna elke fysieke actie zijn deze spieren betrokken, of je nu dagelijkse klusjes aan het doen bent, achter je bureau aan het werk bent of een wedstrijd aan het voetballen bent. Gedurende al deze activiteiten gebruik je je core.

Het hele gebied tussen je bovenlichaam en knieën moet goed samenwerken om de balans, stabiliteit en kracht te creëren die we nodig hebben om gezond en productief te leven.

Dat is waarom het zo belangrijk is om je core zo sterk mogelijk te houden.

Voorkom pijn en blessures

Een zwakke core kan leiden tot blessures en pijn in delen van je lichaam, zoals de armen en de benen. Het versterken van je core is dus van belang voor iedereen, vooral ouderen.

Een aantal oefeningen om je core te verstevigen zijn:

Plank

Buig je armen, plaats je onderarmen op de grond en zet je tenen op de vloer. Doe je ellebogen precies onder de schouders en zorg dat je rug goed recht is. Probeer je navel goed in te trekken en span vervolgens je buikspieren aan.

Rechte plank tijdens core training

Zijwaartse plank

Plaats je onderarm op de grond met je elleboog weer onder je schouder. De elleboog is in een rechte lijn met je pols. Strek je lichaam uit en zorg dat de enkels, knieën, heupen, schouders, nek en hoofd op een rechte lijn met elkaar verbonden zijn. Breng vervolgens je heup omhoog zodat je lichaam in een rechte lijn is vanaf je enkels tot aan je hoofd. Probeer weer je navel in te trekken en hou dit minimaal dertig seconde vast. Wissel vervolgens van kant.

zijwaartse plank

Quadruped arm/leg-raise

Plaats je handen op de grond en ga op je knieën zitten. Strek een been totdat hij parallel is met de grond en hef tegelijk je tegenovergestelde arm omhoog en houd dit even vast. Wissel vervolgens van kant.

Superman

Ga op je buik liggen en houd je armen gestrekt voor je uit. Strek ook je benen goed uit, maar hou zowel je armen als je benen nog op de grond. Trek je navel weer goed in, zodat je buikspieren goed aan en het werk gaan. Vervolgens til je zowel je armen als je benen tegelijkertijd omhoog. Hou deze ongeveer 3-5 seconden vast. Je buik blijft op de grond liggen.  

Mocht je vragen hebben. Neem dan hier contact met ons op.

behandeling blessure