Waarom heb ik na twee dagen nog steeds spierpijn?

Als je zelf na 48 uur, na je training, het idee hebt dat je bent aangereden door een vrachtwagen, dan ben je zeker niet de enige… Het is zeker normaal dat je na je training een beetje pijn moet hebben. Het hoort er ook wel een beetje bij, die heerlijke spierpijn de volgende dag zodat je weet dat je hebt gesport. Maar wat als je na twee dagen nog steeds wakker wordt met spierpijn?

Wat is spierpijn?

Om spierpijn te begrijpen, moet je eigenlijk eerst begrijpen hoe de spieren groeien. De zeer eenvoudige verklaring is dat je tijdens het sporten spiervezels afbreekt, en dat je lichaam ze tijdens de genezing opbouwt, wat ontstekingen veroorzaakt.

Terwijl je training de oorzaak is van je ontsteking, is het genezingsproces dat de ontstekingsreactie wordt genoemd, de oorzaak van je spierpijn die je zelf 48 uur na je training kunt voelen.

Deze reactie is een reeks gebeurtenissen die plaatsvinden gedurende een periode van vier tot vijf dagen. Op de eerste dag reageert je lichaam op de getrainde gebieden door hormonen vrij te maken. Deze hormonen sturen cellen aan om zo de ontstekingen in je spieren te genezen. Tegelijkertijd wordt er bloed naar de spieren gestuurd die de genezing bevorderen.

Dit proces verloopt de eerste 24 uur traag. Echter op de gevreesde dag twee, bereikt de stroom van cellen het gebied van de spieren. Anders gezegd de spieren bereiken nu hun hoogtepunt en vervolgt de genezingsreactie. Dit betekent wel dat ‘ik ben overreden door een vrachtwagen’ gevoel.

Waardoor ontstaat spierpijn?

Er is geen specifieke training die dit veroorzaakt. Het gaat allemaal om de intensiteit. Telkens wanneer je jouw spieren uitdaagt om meer werk te gaan verrichten zullen er weer spierscheurtjes ontstaan. Dus als je een krachttraining doet met zwaardere gewichten dan gewend, of sneller rent dan normaal, dan krijg je spierpijn!

Dat gezegd hebbende, je hebt meer kans om spierpijn te krijgen bij een excentrieke spiertraining. Dat is wanneer je de spieren verlengt en weer samentrekt.

Op een chemisch niveau, verhoog je ook de zuurgraad van je spieren. De spieren krijgen minder zuurstof en zijn gevoeliger voor de pijn.

Kan je dit behandelen?

spierpijn

Eigenlijk is spierpijn onvermijdelijk, maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen om hier sneller overheen te komen. Ten eerste is dat: hydratatie, hydratatie en nog meer hydratatie. Hoe meer water je in je lichaam hebt, hoe sneller je de slechte stoffen uit je lichaam zult spoelen. Daarnaast kan je naar een sauna of stoombad gaan, zo help je de bloedsomloop van het lichaam te verbeteren. Laatste tip is eentje die niet heel aantrekkelijk is met veel spierpijn, maar dat is weer gaan sporten. Hoe meer je zweet, hoe hoger je hartslag en hoe hoger je bloedcirculatie. Dit gaat helpen om het oude bloed eruit te krijgen en zo minder pijn te krijgen.

Is deze soort spierpijn iets waar ik me zorgen om moet maken?

Het voordeel van het ik-kan-niet-meer-bewegen-gevoel is dat het betekent dat je veel goeds hebt gedaan in je training en dat je bezig bent met het opbouwen van sterkere spieren. Tot op zekere hoogte wil je de volgende dag spierpijn voelen van je training. Maar je wilt niet zoveel spierpijn hebben dat je niet uit je bed kunt komen.

Spierpijn is niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Pas op het moment dat de algemene spierpijn een scherpe of plaatselijke pijn is op hoog niveau, dan zou het kunnen betekenen dat je spier of ander bindweefsel is beschadigt. Probeer er gewoon op te letten dat wanneer je pijn niet minder wordt na twee of drie dagen, of als je huid begint te verkleuren dat je te ver bent gegaan. Dan wordt het spierpijn op een geheel ander niveau.

Conclusie

Spierpijn is dus zelfs na twee dagen nog voelbaar, maar wanneer dit langer wordt is het belangrijk dat je het goed in de gaten houdt en probeert maatregelen te trekken.

Iets wat we nog wel willen benadrukken is dat wanneer je geen pijn hebt, na het sporten, dit niet betekent dat je niet goed hebt getraind. Het kan zo zijn dat je na het sporten bijna geen last hebt van spierpijn.

Wil je trainen met een Personal Trainer? Kom dan eens langs bij ons sportcentrum in Utrecht-Maarssen en neem een gratis proefles.

0
midlifecrisisochtend