Is meditatie iets voor jou? 10+ voordelen van meditatie!

Meditatie is niet alleen voor boeddhistische monniken bovenop de Himalaya. Jij kunt dit ook! En zou dit ook moeten doen! Er zijn namelijk heel veel voordelen van meditatie! We weten allemaal dat meditatie goed is, maar we maken er vaak geen tijd voor. We zitten verstrikt in onze drukke agenda en beschouwen meditatie vaak als tijdverspilling en/of vinden andere dingen belangrijker. 

Maar wat als ik je zou vertellen dat regelmatige meditatie je leven ten goede kan veranderen en dat het eigenlijk belangrijker is dan de boodschappen die je moet doen, de rekeningen die je moet betalen of de presentatie die je morgen moet doen?!

TAME YOUR MONKEY MIND

Zoals Bikram het uitdrukte: “The human mind is like a drunken monkey… that’s been stung by a bee”.

De apengeest is een metafoor die boeddhisten gebruiken om onze geest te beschrijven. Het gedraagt zich als een aap, spring van tak naar tak en beweegt voortdurend. De takken zijn onze gedachten en onze geest springt van gedachte naar gedachte zonder rust, wat kan leiden tot mentale vermoeidheid en angst. 

Hoewel deze aap een grote rol speelt om ons op de hoogte te houden en belangrijke dingen te onthouden, zal meditatie hem onder controle houden en hem een tijdje in slaap brengen. Het is de beste manier om je geest tot rust te brengen en je innerlijke rust te vinden. 

Wat zijn de voordelen van meditatie?

Steeds meer worden er nieuwe voordelen ontdekt door de wetenschap over meditatie. In deze blog zullen we de meest relevante en verrassende bespreken. Meditatie blijkt nuttig te zijn op vele gebieden van ons leven, of het nu spiritueel, fysiek of emotioneel is. 

1. Emotioneel welzijn

Meditatie is perfect al je je vaak overweldigd en gestresst voelt. Enkele van de emotionele voordelen van meditatie zijn: 

  • Vermindert zorgen, impulsiviteit, angst
  • Vermindert stress, angst, depressie
  • Vermindert gevoelens van eenzaamheid
  • Verbetert het zelfrespect en de zelfacceptatie
  • Verbetert de veerkracht tegen pijn en tegenslag
  • Verhoogt optimisme, ontspanning en bewustzijn
  • Helpt emotioneel eten te voorkomen
  • Helpt ongezonde gewoonten zoals roken te voorkomen
  • Helpt bij het ontwikkelen van positieve sociale verbindingen
  • Verbetert je humeur en emotionele intelligentie

Als dat niet genoeg is om je te overtuigen, bekijk dan de andere voordelen:

2. Een sterke geest

Je geest afsluiten maakt het sterker.

  • Verhoogt mentale kracht en focus
  • Verhoogt uw geheugenretentie en herinnering
  • Verbetert cognitieve vaardigheden en creatief denken
  • Verbetert de besluitvorming en het oplossen van problemen
  • Verbetert de informatieverwerking
  • Helpt afleidingen te negere

3. Gezonder lichaam

Net als regelmatige lichaamsbeweging en een gezond dieet, helpt meditatie je om gezond te worden door:

  • Verbetering van het immuunsysteem en energieniveaus
  • Je ademhaling en hartslag verbeteren
  • Verlaging van de bloeddruk
  • Langere levensduur
  • Hart- en hersenproblemen verminderen
  • Het verminderen van ontstekingsstoornissen en astma
  • Helpt artritis en fibromyalgie te voorkomen
  • Verbetert de slaap

Op korte termijn ervaar je rust, gemoedsrust, diepe ontspanning, een algemeen gevoel van welbehagen en het gevoel dat al je problemen toch niet zo erg zijn.

30-daagse meditatie-uitdaging

15 tot 20 minuten meditatie per dag is voldoende om mee te beginnen. Het zal in het begin moeilijk zijn om de apengeest te sluiten. Je zult waarschijnlijk meer in de gedachtegang kruipen dan je wilt, maar met wat oefening zul je uiteindelijk je geest tot rust brengen en je kunnen concentreren.

Er zijn een paar methoden om u te helpen daar te komen. Je kunt een simpele mantra bedenken en die keer op keer in je hoofd herhalen.

Je kunt je voorstellen dat je op een bankje wolken voorbij ziet kijken, waarbij elke wolk een gedachte is. Erken het en laat het gaan. Als je merkt dat je in deze wolk zit, focus je dan rustig, zonder oordeel. Het zal gebeuren, dus straf jezelf niet.

Je kunt je concentreren op je ademhaling en op je omgeving. Adem altijd met je neus. Je kunt wat ontspannende muziek zetten om niet afgeleid te worden door geluiden. en focus je dan op … niets. Het is maar 20 minuten.

Mijn favoriete methode is mezelf voor te stellen in een donkere en lege kamer, waarbij de kamer mijn brein is. Ik zie af en toe gedachten opkomen en ik duw ze voorzichtig weg.

Doe dit gedurende 30 dagen elke dag 20 minuten. Als je je prettig voelt, kun je de duur verlengen.

Laatste woorden

Meditatie kan alleen maar goed voor je zijn. Het is belangrijk om een ​​paar minuten per dag de tijd te nemen om je op jezelf te concentreren en je geest tot rust te brengen, om een ​​stapje terug te kunnen doen en dingen in perspectief te kunnen plaatsen! 

Op zoek naar een Personal Trainer die jou kan helpen op zowel fysiek als mentaal gebied? Kom dan voor een proefles op locatie in onze sportschool in Utrecht! Jon Horton op de voet volgen? Volg ons dan op Instagram

0
feestdagenbalans