12 voordelen van stretchen, zowel voor als na jouw work-out!

Stretchen voelt niet zo maar HEERLIJK! Wij hebben verschillende voordelen voor jou op een rijtje gezet waarom stretchen zo ontzettend belangrijk is en waarom jij dit voor en na elke work-out zou moeten doen! 

De voordelen van stretching

Je weet dat sporten wonderen kan doen voor je lichaam en geest, maar stretchen voor en na jouw work-out kan gemakkelijk worden overgeslagen…. Het is tijd om hier wel tijd voor in te plannen. Wanneer je op de juiste manier jouw spieren rekt kan dit jouw hele work-out verbeteren.

Helpt jouw spieren tijdens de work-out

Wanneer je aan het rennen bent en de eerste kilometer als een marteling aanvoelt, dan is het verstandig om een keer te beginnen met stretchen. Je kunt ook kiezen voor een dynamische warming-up denk aan beenzwaaien, high-knees, squats en lunges. Een dynamische warming-up verhoogt de bloedstroom, zorgt voor beweging in de gewrichten en bereidt het lichaam alvast voor op wat komen gaat. 

Verbetert je houding

Het verbeteren van je houding gaat niet alleen maar goed komen door rechter op te zitten. Strakke spieren staan gelijk aan zwakke spieren, wat kan leiden tot overcompensatie Zorg ervoor dat je jouw spieren zoals je core, nek en schouders dagelijks rekt. 

Verlicht rugpijn

Geloof het of niet maar rugpijn kan komen van te strakke hamstrings. Dat komt omdat strakke hamstrings de belasting van de spieren rondom de wervelkolom en je onderrug vergroten. Goed nieuws: dit kun je gemakkelijk verminderen door de hammies te gaan stretchen

voordelen stretchen

Verbetert jouw trainingsvorm

Strakke spieren doen niets voor een goede trainingsvorm. Immers, wanneer je spieren elkaar gaan compenseren zal alles in de soep lopen. Door spieronevenwichtigheden te corrigeren kan statisch rekken je helpen elke oefening beter uit te voeren zodat je prestaties kan verbeteren en ook blessures kunt voorkomen.

Voorkom blessures

Een van de vele voordelen van stretchen is het verminderde risico op blessures. Vooral het uitvoeren van dynamische stretchoefeningen voorafgaand aan jouw work-out is belangrijk om te voorkomen dat blessures makkelijk optreden.

Verhoogt de gezondheid van gewrichten

De voordelen van stretchen gaan echter veel verder dan alleen je spieren. Het beweegt ook je gewrichten door hun volledige bewegingsbereik, waardoor de flexibiliteit van je pezen, die je spieren met botten verbindt, toeneemt, zodat je minder snel last hebt van hardlopersknie of tenniselleboog.

Verlaagt stress

Stress vermindert de doorbloeding, wat resulteert in spierspanning en knopen. Ondertussen verhoogt rekken de bloedtoevoer naar je spieren om spanning te verminderen en je te helpen je meer ontspannen te voelen. En als je bloed eenmaal naar je spieren pompt, bereikt het ook je hersenen, waar het je humeur effectief kan verbeteren.

Helpt je met beter slapen

Statisch rekken voordat je naar bed gaat, zal helpen bij het verlichten van wat beklemming of krampen die je ’s nachts kunt voelen.

Verbetert de prestaties op je werk

Stretchpauzes kunnen je in een ster-medewerker veranderen. Dat komt omdat stretchen de bloedtoevoer naar je hersenen verhoogt, de energie verbetert en zeurende angsten bestrijdt.

Versterkt de spieren

Rekken kan jouw krachttrainingsroutine niet vervangen, maar het kan je wel helpen sterk te blijven. Onderzoekers geloven dat statisch rekken je spieren op dezelfde manier traint als krachtoefeningen, alleen op kleinere schaal. 

Verhoogt flexibiliteit

Het gezegde ‘als je het niet gebruikt, verlies je het’ klopt. Als we de mobiliteit van ons lichaam beperken, worden we minder mobiel. Dat komt omdat zonder uitrekken niet alleen je spieren en bindweefsel strakker worden, maar je neurologische systeem vindt dat ze zo moeten blijven, anders kun je jezelf bezeren. Een gezonde dosis stretchen kan je spieren echter flexibeler maken en je hersenen opnieuw trainen om je te laten bewegen op manieren die voorheen niet mogelijk waren. 

Meer tips vind je op onze blog pagina! Of volg ons via Instagram.

0
over-traininggeheimen om fit