google-site-verification=w4Br7GQUd0NdM5yhAFDOOmyGz4weRTNFeQAcxsC10jc

Dit moet je doen VOORDAT je op de weegschaal stapt!

Iedere dag op de weegschaal staan, ja ook ik heb deze fase ooit een keer gehad. Verschrikkelijk als je het mij vraagt want iedere keer voelde ik me of euforisch of voelde ik een diepe teleurstelling opkomen. Het kon letterlijk mijn dag maken of breken. Nu heb ik een beetje onderzoek gedaan om te kijken wat nou het beste moment is om jezelf te gaan wegen. Is er zo een moment? Er is niets zo frustrerend als het moment dat je voor je gevoel keihard hebt gesport maar dat je weegschaal toch echt iets anders aangeeft. Waar kan dit aan liggen? Meerdere factoren kunnen hierbij een rol spelen. Volg deze tips op zodat je niet minder gemotiveerd zal worden door de weegschaal.

1 keer per week op de weegschaal

Wanneer je jezelf iedere dag gaat wegen zal je jezelf helemaal gek gaan maken. Voor de beste vergelijking kan je het beste jezelf 1 keer per week wegen en dan ook het liefst op dezelfde dag. De beste dag om dit te doen is een woensdag. Op vrijdag weeg je vaak het minst omdat je de hele week goed hebt opgelet op wat je eet en op maandag weeg je vaak het meest omdat je misschien in het weekend net iets minder goed hebt opgelet. Dus de dag waarbij je een beetje van beide werelden ziet is dus op woensdag. Woensdag geeft je de beste indicatie weer.

Vermijd zout

Wanneer je een vast week moment hebt in de week dan kan je er beter voor zorgen dat je die avond van tevoren niet heel veel zout eet. Zout zorgt er namelijk voor dat je lichaam vocht vasthoudt. Hierdoor kan het zijn dat de weegschaal meer aangeeft dan dat je had verwacht. De één is hier gevoeliger voor dan de ander. Maar wanneer je een keer op de weegschaal staat en hier iets anders uitkomt dan dat je had gedacht, denk dan even terug aan wat je die avond daarvoor hebt gegeten.. Sommige mensen kunnen wel anderhalf kilo zwaarder wegen als ze gevoelig zijn voor zout. Andere hebben hier totaal geen last van.

Doe je kleding uit en vergeet niet te plassen

Om het allerbeste beeld te krijgen is het dus belangrijk dat je iedere week op hetzelfde moment op de weegschaal stapt. Daarnaast is het slim om op de weegschaal te stappen NADAT je hebt geplast. Als je ‘s ochtends wakker wordt ga dan eerst naar de wc en stap daarna op de weegschaal. Op dit moment heb je nog niets gegeten en gedronken waardoor de weegschaal aangeeft hoeveel je weegt wanneer je maag nog leeg is. ‘s Avonds op de weegschaal gaan staan is bijna nooit een goed idee. Als je het niet fijn vindt om ‘s ochtends op de weegschaal te gaan staan maakt dit op zich niet zo heel veel uit. Het is vooral belangrijk dat je iedere week dezelfde dag en ongeveer dezelfde tijd kiest om op de weegschaal te gaan staan. Zo heb je iedere week het goede beeld van hetzelfde moment.

Hormonen kunnen ook veel doen

Veel vrouwen kennen het misschien wel maar tijdens je menstruatie houd je meer vocht vast dan normaal. Dus wanneer je even wat zwaarder bent maar niet begrijpt waar het vandaan komt omdat je gezond eet en genoeg sport. Ga dan eens na wanneer je weer ongesteld moet worden. Wanneer dit er bijna weer aan zit te komen dan is de kans groot dat je nu iets zwaarder bent omdat je meer vocht vasthoudt.  

Wist je dat wanneer je gaat vliegen dit er voor kan zorgen dat je lichter bent dan normaal. Dit komt omdat je in een vliegtuig vaak uitdroogt. Het zal niet gaan om enorme bedragen maar zo kan je het wel verklaren waarom je opeens een stuk lichter bent!

Spieren zijn zwaarder

Belangrijk om te onthouden is dat spieren zwaarder zijn dan vet. Dus wanneer je volle bak aan het sporten bent maar niet afvalt dan ben je gewoon spieren aan het kweken. Je kunt nu beter kijken naar hoe je kleren je passen of hoe je eruit ziet in de spiegel. Misschien een meetlint om je middel heen doen en één keer in de maand kijken of je centimeters hebt verloren. De weegschaal hoeft dus niet een reden te zijn waarom je je motivatie zou verliezen. Het is belangrijk dat je lekker in je vel zit en dat je je fit voelt! Dit is vele malen belangrijker dan wat de weegschaal aangeeft!

Lees ook de blog: ‘Waarom kom ik aan terwijl ik train?’

Lees hier ook de momenten waarom je NIET op de weegschaal moet gaan staan!

Trainen bij Jon Horton Personal Training Utrecht

Ben je opzoek naar een steuntje in de rug, niet alleen op het gebied van sporten maar ook op het gebied van voeding? Kom dan een keer langs voor een gratis proefles. Maak kennis met Jon onze Personal Trainer en met Eliza onze voedingsexpert! Jon Horton bevindt zich centraal in het land (Utrecht) en is dus voor iedereen makkelijk te bereiken.

Nog meer tips? Volg ons ook via Instagram!

feestdagencalorieën