Vijf redenen waarom het moeilijker is om gewicht te verliezen wanneer je ouder wordt…

Ben jij hard aan het diëten geweest? Maar heb je niet de resultaten gekregen die je had verwacht/gehoopt? Leeftijdsgebonden veranderingen in je lichaam kunnen je inspanningen tegenwerken. In deze blog lees je hoe je alsnog gewicht kunt verliezen wanneer je ouder wordt.

Gewicht verliezen wanneer je ouder wordt!

Had je eerst nooit problemen om gewicht te verliezen of te behouden, maar nu verandert de weegschaal maar niet in positieve zin elke keer dat je er op staat? Hier is één reden voor namelijk dat ons lichaam naarmate we ouder worden niet op dezelfde manier reageert op inspanningen dan voorheen. Sterker nog, naarmate we ouder worden neemt ons gewicht over het algemeen met 1 tot 2 kilo per jaar toe. Dat lijkt in eerste opzicht misschien niet zoveel, maar na een aantal jaar kan dit toch leiden tot een flinke gewichtstoename. 

  • Naarmate je ouder wordt ervaar je spierverlies

De hoeveelheid spiermassa die we hebben neemt na je dertigste af met 3 tot 8 procent per decennium. Dit heeft niet alleen te maken met het feit dat je na je dertigste misschien minder gaat sporten, maar dit kan ook met gezondheidsproblemen te maken hebben. 

Wat maakt het dan uit dat je spieren verliest? Spiermassa verbruikt meer calorieën dan vet. Dus tenzij je regelmatig traint met gewichten om je spieren te behouden heeft je lichaam minder calorieën nodig. Dit houdt in dat wanneer je hetzelfde blijft eten als voorheen de kans groot is dat je gewicht toe gaat nemen. 

  • Je lichaam ondergaat hormonale veranderingen

Zowel mannen als vrouwen ondergaan veranderingen in hormoonspiegels als onderdeel van het ouder worden. Bij vrouwen veroorzaakt de menopauze bijvoorbeeld in een daling van oestrogeen wat ervoor zorgt dat er meer vet rond de buik komt en je gewicht ook toeneemt. Bij mannen zal het testosteron dalen naarmate ze ouder worden, wat ertoe leidt dat het lichaam minder makkelijk calorieën verbrandt. 

  • Je metabolisme is langzamer dan voorheen

De afname van de spiermassa zal je metabolisme waarschijnlijk vertragen. Metabolisme zorgt ervoor dat je calorieën worden omgezet in energie. Meer vet en minder spieren zorgen ervoor dat er minder calorieën worden verbrand. Met de leeftijd word je over het algemeen minder actief, ook dat zorgt ervoor dat je metabolisme vertraagt.

  • Je zit meer dan voorheen en je bent meer gestresst

Tegen de tijd dat je rond de veertig of vijftig bent is je carrière waarschijnlijk in volle gang, wat ervoor kan zorgen dat je gewicht toeneemt. Je hebt namelijk minder tijd om te sporten. Je moet naar je werk reizen, +- 8 uur werken per dag en ook weer naar huis reizen. Vervolgens hou je minder makkelijk tijd over om te sporten. Het kan ook zo zijn dat je geen tijd hebt om gezond te lunchen, waardoor je snel iets calorierijk bestelt. 

Tevens is het door de drukte ook mogelijk dat je stresslevel wordt verhoogd en dat zorgt er weer voor dat je hongeriger wordt en je gewicht uiteindelijk zal gaan toenemen. 

  • Je levensstijl veranderd

Sommige redenen dat je gewicht toeneemt hebben niet te maken met het feit wat er in je lichaam gebeurt, maar met je algemene levensstijl. Eén van de grootste veranderingen is bijvoorbeeld wanneer je een gezin sticht. Ineens moet je na je werk direct naar huis in plaats van dat je nog een uurtje kunt sporten, want je moet je kinderen nog bij de crèche ophalen.

In de volgende blog vind je zeven tips om fit te blijven. Mocht je hier nu alvast vragen over hebben kun je hier contact met ons opnemen en dan helpen wij je verder! 

Bekijk hier alle blogs met de categorie: GEWICHT

Meer tips & tricks? Volg ons via Facebook! Of ben je op zoek naar een Personal Trainer in de regio Utrecht die jou kan helpen met sterke armen? Vraag dan een GRATIS proefles aan!

0
waarom kom ik aan terwijl ik trainovergewicht tegen te gaan