De 4 grootste fouten die worden gemaakt tijdens een work-out!

Er zijn verschillende mensen die liever zelf trainen dan dat ze samen met een personal trainer gaan trainen. Natuurlijk is dat helemaal je eigen recht (ook al zullen we het natuurlijk nooit adviseren). Je zult veel ‘niet-trainers’ hebben die het niet moeilijk vinden om een eigen training te creëren. After all, we hebben het internet! En alles is te vinden op het internet zelfs hele trainingen die jij gewoon kant en klaar kunt overnemen.

Zelf trainen is geen ‘rocket science’ maar toch blijft het een vak op zich. Zonder dat mensen het weten maken ze vaak enkele van de grootste trainingsfouten. Iedereen denkt zijn eigen lichaam het beste te kennen. Het probleem is alleen dat jij zelf je ergste vijand bent want, je eigen ego, verbeelding en ideeën kunnen jou in de weg zitten naar succes! Toch zijn er velen die alsnog hun eigen training willen doen, laat ons jou dan behoeden van de meest voorkomende fouten:

FOUT 1: VEELS TE VEEL DOEN

Ja dan ga je weer beginnen en je voelt je fit, je hebt veel zin om weer te gaan sporten, je hebt veel motivatie, dus je bent iedere dag in de sportschool te vinden. Wanneer je begint is het belangrijk dat je je oefeningen opbouwt, begin dus met een oefening van 2 of 3 sets en bouw dit dan op. Ook al denk je dat je veel meer aankan. Je moet onthouden dat je spieren en je lichaam ook moeten opbouwen en dat dit langer kan duren dan dat je ‘mind’ wilt.

FOUT 2: TEVEEL VAN ÉÉN DING DOEN, TE WEINIG VAN HET ANDER

Vaak als we een persoonlijk doel stellen komt vaak naar voren dat je een strakke buik wilt of sterkere armen. Dit zijn doelen die gericht zijn op maar één ding en daar moet je mee oppassen. Voorbeeld: veel mannen willen graag hun bovenlijf breder hebben. Dus hier wordt alle focus opgelegd. Helaas wordt hier niet gedacht aan de schouders en rug, die belangrijk zijn om het gewenste resultaat te bereiken. We hebben even een ezelsbruggetje voor je gemaakt: ‘wat je aan de ene kant van je lijf wilt verbeteren, moet je ook aan de andere kant doen’. Dus in het voorbeeld wanneer je breder wilt worden bij je borsten betekent het dat je ook je rug en schouders moet trainen.

FOUT 3: HET NEGEREN VAN DE KLEINE DINGEN

Dit is eigenlijk een vervolg op fout nummer 2. Het is belangrijk dat je let op de kleine dingen tijdens je training. Begin bijvoorbeeld altijd met een warming-up. Elke warming-up moet iets van rekken in zich hebben om zo de doorbloeding te stimuleren en alle spieren los te maken. Daarnaast is het belangrijk dat je na je training bijvoorbeeld even uitloopt op de loopband of een rondje om het veld rent. Zo ontspan je je spieren en loop je de training er zo gezegd uit.

FOUT 4: SECOND GUESSING EN VERVEELD RAKEN

Hopelijk heeft dit artikel je niet in paniek gemaakt. We hebben respect voor iedereen die bezig is met sporten. Deze fouten zijn niet bedoeld om ervoor te zorgen dat je aan jezelf gaat twijfelen iedere keer als je een oefening doet. Belangrijker dan dingen goed doen is namelijk dat je dingen consequent blijft doen. Wanneer je iets 3 keer in de week doet en daarna weer een paar weken niet dan kan je niet verwachten dat dit enige zin zal hebben. Daarom adviseren we je dat je begint met een training drie keer in de week en dat je dit een tijdje volhoudt. Stel doelen voor jezelf. Iets als: als ik dit 2 maanden volhoud dan… Op een gegeven moment kom je er vanzelf achter wat je leuk vindt en wat ervoor zorgt dat je dit 2 maanden kan volhouden!

Onze conclusie van de bovenstaande blog is dat het geweldig is als je bezig bent met sporten! Maar houd de bovenstaande fouten in je gedachten! Wanneer je advies wilt over bepaalde oefeningen dan kun je natuurlijk altijd bij ons terecht. Heb je vragen en/of opmerkingen dan kun je die onderstaand aan ons laten weten! Bekijk eens onze personal training programma’s.. als je durft…?

0
Personal Trainer Utrechtherfst