Trainen we beter als we zweten?

Dit is een vraag die velen zichzelf stellen tijdens en na de work-out, maar laten we eerst eens gaan kijken waarom we zweten.

Waarom zweten we?

Zoals je waarschijnlijk al weet is dat zweet vrij komt wanneer je lichaam zich probeert af te koelen. Als je aan het trainen bent, stijgen je spieren en je kerntemperatuur. Je lichaam reageert hierop door je interne temperatuur te regelen, zodat je hersenen aan de thermoregulatie beginnen. Dit is het moment wanneer je begint te transpireren. Dit wordt thermisch zweten genoemd. Nu denk jij ‘Zijn er verschillende soorten zweet?’. Ja, dat zijn er zeker!

Hoeveel je zweet wordt onder anderen bepaald door; je genen, geslacht, leeftijd en de temperatuur om je heen. Het kan ook worden beïnvloed door wat je tijdens een training draagt.

Zweten tijdens je work-out

Maar is zweten nou een teken van een goede work-out?

Ten eerste willen wij nog even benadrukken dat elke training die je doet goed voor je is.

De bepaalde soort training die je uitvoert kan bepalen hoeveel je uiteindelijk zweet.  Wanneer je bijvoorbeeld met warm weer buiten gaat lopen kun je meer gaan zweten dan wanneer je een oefening deed in een fitnessruimte met airco. Dit betekent dat zweet geen betrouwbare indicator is dat je hard hebt getraind. Iedereen is anders, sommigen zweten weer sneller dan een ander.

Wat zijn dan tekenen van een goede work-out?

  • een verhoogde hartslag
  • je bent buiten adem tijdens de training, wanneer je nog gemakkelijk kan praten train je dus niet hard genoeg!
  • vermoeidheid van de spieren, de laatste herhalingen moeten extra zwaar zijn

Het feit dat je zweet of niet heeft dus niet te maken met een goede work-out. Laat dit dan ook niet leidend voor je zijn na een training!

Mocht je nog meer informatie willen neem dan hier contact op met ons.

behandeling blessure