Verminder stress, vind je blije brein!

Stress verminderen? Vind je blije brein!

We hebben allemaal stress. Zou het niet geweldig zijn als je iets kan doen waardoor je jezelf direct beter voelt. Iets wat je kan doen op het moment dat je onder stress staat, boos bent, verdrietig of teleurgesteld?

Wat doe jij op zo’n moment. Ikzelf vind het heerlijk om mezelf te verwennen met een wandeling langs het water, een sauna bezoek of creatief bezig te zijn met mijn tekenen. Het lijken misschien kleine dingen.  Ik voel me direct meer ontspannen en besef weer wat echt belangrijk in het leven.

Nu denk jij waarschijnlijk, wat een zoet sappig verhaal! Er is echter een wetenschappelijke reden waarom je jezelf goed voelt als je even tijd neemt voor jezelf. Er komen chemische stoffen vrij in het lichaam die je direct een beter gevoel geven. Niets zweverigs aan! Pure wetenschap…. Ik zal het verder uitleggen.

Het zit allemaal in je hoofd!

En daarmee bedoel ik zeker niet, dat stress tussen je oren zit. Maar we hoeven niet kansloos te zijn tegen de gevoelens van stress. Je lichaam bezit namelijk vier stoffen die stress bestrijden: dopamine, endorfine, oxytocine en serotonine.

Dopamine:

Dopamine is een neurotransmitter die in je hersenen wordt vrijgemaakt en een rol speelt in vele functies van de mens. Beweging, geheugen, gedrag, slaap, humeur, leren en het stimuleert gevoel van gelukkig zijn enkele processen waar dopamine een rol in speelt.

Dopamine komt vrij op het moment dat je iets doen waar je “plezier” in hebt, iets wat je een goed gevoel geeft. Dit is de rede waarom wetenschappers zeggen dat het “jezelf belonen” direct leidt tot gelukkiger zijn.

Endorfine

Endorfine is een morfine achtige stof die het lichaam produceert als pijnstiller en de trigger van positieve gevoelens. Ze worden ook weleens de “ feel good” stofjes genoemd. Ze worden geproduceerd in de hypofyse gedurende periode van intensief sporten, emotionele stress, pijn en bij orgasme. Endorfine verminderd pijn, verminder gevoel van stress. Het speelt een belangrijk rol bij het beloningssysteem dat de hersenen registreert tijdens activiteiten zoals: eten, drinken, seks en moederlijk gedrag. Dit verklaart waarom ze endorfine “sporters high” noemen. Als je iets doet waar je blij van wordt zoals sporten komt endorfine vrij waardoor je een “pomp” gevoel krijgt en net dat stukje extra kunt doen.

Oxytocine

Ook wel het “knuffel hormoon” genoemd. Het komt namelijk vrij als je knuffelt met iemand of wanneer je jezelf sociaal verbonden voelt met iemand. Het kan zelfs vrijkomen bij het spelen met een huisdier. Het is waarschijnlijk de rede waarom we onszelf sterker verbonden voelt met mensen waar we samen iets mee doen, zoals een survival tocht. Beide produceren dan meer oxytocine. Ook is het de rede waarom we soms even “behoefte aan een knuffel” hebben.

In sommige gevangenissen is een huisdieren programma opgezet. De gevangenen mogen dan een huisdier hebben in hun cel en daarvan worden de gevangenen daadwerkelijk rustiger en gelukkiger. Er zijn minder problemen op deze afdelingen van de gevangenis.

Een hoog oxytocine gehalte wordt geassocieerd met een gevoel van vertrouwen en verbondenheid. Het achterliggende werkingsmechanisme is waarschijnlijk dat oxytocine stress verminder

Serotonine

Serotonine heeft een effect op ieder deel van je lichaam. Van je emoties tot je coördinatievermogen, serotonine is erin betrokken. Het is een stabilisator van je humeur, het helpt bij beter slapen, eten en spijsvertering. Serotonine helpt ook om depressie te verminderen, reguleert angstgevoelens, helpt bij wondgenezing onderhoud je botweefsel. Het reguleert je humeur op een natuurlijke wijze. Als je serotonine level in je lichaam goed is, voel je jezelf gelukkiger, rustiger, heb je meer gefocust, ben je minder angstig en emotioneel stabieler.

Serotonine is de rede waarom je humeur veranderd. Als we een “goed humeur” hebben zijn serotonine levels hoog. Als we onszelf down voelen of nergens zin in hebben zijn je serotonine levels laag.

Houd je brein blij

Nu weet je wat de vier belangrijkste stoffen het lichaam zelf kan maken voor een gelukkiger gevoel. Nu is de logische vraag; hoe krijg je een hoger gehalte van deze anti stress stoffen? Download hier een blij-brein poster met makkelijke tips om stress snel te verminderen en jezelf gelukkiger te voelen.

“Sommige dagen moet je je eigen zonnetje zijn”

0
vetcellulite