Stoppen met roken en toch niet aankomen?

Stoppen met roken is natuurlijk een geweldige stap om te nemen. Wat veel mensen tegenhoudt is wat het stoppen met het lichaamsgewicht doet. Het is een feit dat stoppen met roken kan leiden tot gewichtstoename. Maar moeten we ons daar dan bij neerleggen? Of nog erger: blijven roken om op gewicht te blijven? Nee, zeker niet!

Hier wat feiten over wat de invloed van roken is op uw gewicht. Tevens zal ik tips geven over wat je kan doen om je gewicht onder controle te houden.

Roken en gewicht

Roken versnelt de stofwisseling waardoor je meer verbrand dan normaal. Als je stopt met roken, hetzelfde blijft eten en niet beweegt, zal je dus waarschijnlijk aankomen. Echter gaat dit slechts om 1,5 tot 3 kilo! Bij diverse intakes horen wij vaak gewichtstoename s van 8 tot 10 kilo. Hoe kan dat?

Dit is te verklaren doordat er een verandering in de eetgewoontes ontstaat nadat mensen stoppen met roken. Om de drang naar een sigaret te verminderen pakt men vaak iets zoets of hartigs. Meestal koolhydraatrijk. Ook gaan reuk- en smaakorganen beter werken door te stoppen met roken. Alles smaakt dus ook nog eens beter. Dat maakt het snoepen nog verleidelijker.

Goed nieuws

Al deze uitdagingen zijn te bestrijden. Deels door bewuste keuzes te maken, een goede voorbereiding te treffen en de juiste beweging te kiezen. Hier zijn enkele tips:

  1. Ga sporten, bij voorkeur krachttraining. Dit verhoogt de stofwisseling waardoor het lichaam meer gaat verbruiken. Tevens geeft het de hormoonhuishouding een positieve boost waardoor je jezelf lekkerder en fitter gaat voelen. Onze Body Sculpting Program en Iron Man Program zijn ideale programma’s om in topshape te komen of blijven.
  2. Bereid jezelf voor dat als je stopt, je moeilijke momenten gaat krijgen. Zorg dat je altijd gezonde snacks voor handen hebt om op deze momenten de juiste dingen te eten. Fruit, rauwkost, een hardgekookt ei of rijstwafels zijn goede keuzes.
  3. Drink veel water. Dit zuivert je lichaam en vermindert een hongergevoel.
  4. Neem goede kwaliteit zinksupplementen. Deze zorgen dat je minder trek hebt in zoetigheid. Ze zijn eventueel te bestellen via info@jonhorton.nl.
  5. Eet meer groente en minder aardappelen, pasta en brood.
  6. Kruid je eten met natuurlijke kruiden voor meer smaak en voldoening.

Veel succes!

0
humeur