Hoe kan je een rustdag effectief benutten?

We besteden veel veel tijd aan het stimuleren van mensen om fit te worden en fit te blijven. Tijdens het fit worden en fit blijven is het echter ook belangrijk om rustdagen in te plannen.

In deze blog zullen wij je uitleggen hoe je een rustdag zo effectief mogelijk kunt benutten.

Rustdagen zijn erg belangrijk, niet alleen om je lichaam de tijd te geven om te herstellen van de trainingen, maar ook om je spieren te helpen sterker en groter te worden. Vier onderdelen die helpen aan een effectieve rustdag:

Uitslapen

Slapen is heel erg belangrijk binnen het fitnessprogramma. Het hele punt van een rustdag is dat je je lichaam de gelegenheid geeft om te herstellen en minimaal acht uur slaap helpt hierbij.

Voeding

Een rustdag betekent dat je jezelf een dag ‘vrij’ geeft van training, maar dit betekent niet dat je jezelf ook een dag vrij geeft van je dieet. Ook in de rustdagen is voeding heel erg belangrijk. Klik hier voor meer blogs voor de beste voeding of neem contact met ons op.

Proteïne

Na het sporten is je lichaam bezig met herstellen. Om het herstel te voorspoedigen is het belangrijk dat het lichaam elke dag voldoende eiwitten binnen krijgt. Dit geef je spieren de beste kans om zo sterk mogelijk te herstellen na een training, maar ook tijdens een rustdag!

Drinken

Zoals wij al heel vaak hebben aangegeven is het heel belangrijk om tijdens rustdagen goed te drinken en dan met name het drinken van water. Dit is niet alleen van belang voor de prestaties, maar ook voor het verminderen van de vermoeidheid en het verbeteren van je humeur.

Rustdag vs hersteldag

Als je merkt dat je echt een hele zware training hebt gehad schroom dan niet om een rustdag in te plannen, maar als je je goed voelt overweeg dan om herstelactiviteiten uit te voeren, als een wandeling, licht fietsen of bijvoorbeeld zwemmen. Dit zorgt ervoor dat de bloedstroom naar je spieren worden gestimuleerd en je goed herstelt.

Heb je hier meer vragen over neem dan contact op!

Koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten