Pijn tijdens het trainen

“Als je geen pijn hebt van het trainen, heb je niet echt getraind.”

Dat is een statement die regelmatig wordt gemaakt. Klopt dit? Ja, maar we moeten wel het verschil leren kennen tussen de goede pijnen en de verkeerde pijnen.

Een oncomfortabel gevoel van spiervermoeidheid of verzuring in de spieren door opgebouwd melkzuur na een training waarin je alles hebt gegeven, is goed! De spierpijn die je kan ervaren één of twee dagen na een intensieve training, betekent dat je spieren aan het herstellen zijn waardoor je spiermassa creëert. Maar een oncomfortabel gevoel in gewrichten en pezen of scherpe pijnen in het lichaam zijn niet goed en vragen om extra aandacht.

Er is een fijne lijn tussen hard voor jezelf zijn en ronduit dom zijn.

Als je jezelf door kleine blessures denkt te kunnen pushen zonder goed voor je lichaam te zorgen, worden kleine problemen grote blessures die je lange tijd uit de training haalt. Deze blessures worden dan vaak chronisch en kunnen je weken of maanden lang last geven.

Als je verkeerde pijnen ervaart in een vroeg stadium is het verstandig om naar je techniek in trainen te kijken. We kennen allemaal de mensen die een paar kilo extra denken te kunnen liften door gebruik van zwaartekracht. Het zwaaien van gewichten veroorzaakt vaak rugproblemen.

Een goede houding

Ook kun je door een verkeerde houding tijdens het trainen je pezen irriteren. Dit geeft een zeurende pijn die steeds langer aanhoudt. Een goede techniek in trainen vermindert niet alleen de kans op blessures maar zorgt ook voor meer resultaat.

Voor pijnen die langer aanhouden, is het verstandig een goede fysiotherapeut te raadplegen. Voor meer kennis over effectief en veilig trainen staan personal trainers voor u klaar. Een investering die u niet alleen meer resultaat geeft, maar ook minder risico’s op blessures.

Put your mind in your muscle! Houd je hoofd bij je trainen, be smart!

Succes!

0