Wanneer sport jij teveel? Want JA, over-training is een ding!

Waarschijnlijk wist je dat je te weinig kunt sporten… Maar wist je ook dat je teveel kunt sporten ofwel over-training? Dagelijkse beweging en sporten is hartstikke goed voor je maar het is ook mogelijk dat je doorslaat en dit in de weg komt te staan van je fitnessdoelen. Zo doe je je lichaam eigenlijk meer kwaad dan goed… Maar wanneer weet je precies of je voldoende traint? Wanneer is het echt teveel? Wij hebben een aantal handige weetjes opgeschreven zodat je kunt uitvogelen of je teveel aan het sporten bent…! 

Gemiddeld aantal uren per week dat je zou moeten sporten

De minimale uren dat jij zou moeten sporten (van 18 tot 64 jaar) is tenminste 150 minuten per week. Dus net iets meer dan 20 minuten per dag! 

Even rekenen en je komt er nu achter dat je eigenlijk veelste weinig sport per week… Helaas ben je niet de enige.. Gemiddeld 75% van de volwassenen voldoet niet aan deze minimale wekelijkse sporthoeveelheid. MAAR dit geeft je natuurlijk geen free-pass om onder deze minimale 150 minuten te blijven. Probeer elke dag minimaal 20 minuten te bewegen, voeg het toe zoals je ook iedere dag je tanden poetst.. Het hoort er nou eenmaal bij! Kies er bijvoorbeeld voor om ipv met de auto naar je werk te gaan nu te gaan fietsen.. Hierdoor kom jij gemakkelijk aan jouw 20 minuten per dag en hoef je niet eens zoveel in jouw leven te veranderen. 

Maar wanneer sport ik dan teveel? 

Ja er bestaat ook zoiets als teveel sporten… Wanneer we denken aan sporten zou je eigenlijk denken dat het nooit genoeg is, maar dat is dus niet waar. Wanneer je weken of maanden teveel traint loop je het risico op ‘over-training’. 

Wat is ‘over-training’? Wanneer je traint breek je eigenlijk jouw spiervezels af. Meestal is dit een goede zaak, want je lichaam herstelt deze en dan ben je daarna sterker dan voorheen. Maar om het herstelproces te laten plaatsvinden heb je voldoende slaap, de juiste voeding en genoeg herstel nodig. Als je jouw lichaam deze dingen niet geeft dan zit je eigenlijk jezelf in de weg en zul je het lichaam niet sterker maken, maar zelfs zwakker. 

Een ezelsbruggetje: te veel lichaamsbeweging + te weinig brandstof + onvoldoende rust + te veel stress = OVER-TRAINING

Over het algemeen hoeven de meeste mensen zich niet druk te maken over het ‘over-training’ syndroom, want je moet dan wel heel erg ver gaan. Maar het is iets waar je als sporter wel bewust van moet zijn.

Veelvoorkomende tekenen en symptomen van over-training

Helaas kunnen we je niet vertellen hoeveel training teveel training is. Dit is per persoon verschillend. Hoewel we dit niet kunnen verstellen kunnen we je wel een aantal veelvoorkomende tekenen en symptomen geven die misschien herkenbaar zijn voor je of die je voor de toekomst in de gaten kunt houden. 

  1. Je wordt minder fit: op een gegeven moment kan over-training er niet alleen voor zorgen dat je stil komt te staan maar kan er zelf voor zorgen dat je achteruit gaat. 
  2. Je komt aan: jouw lichaam is in chronische stress doordat het constant in over-training bevindt. Dit gaat samen met je stresshormoon en dit kan weer jouw metabolisme verstoren wat tot gewichtstoename kan leiden. 
  3. Jouw spieren zijn super pijnlijk: ongetwijfeld is spierpijn een dag of twee na een intensieve training normaal. Maar drie, vier, vijf of zes dagen daarna? NO WAY! Langdurige spierpijn is een teken dat jouw lichaam de schade niet goed kan herstellen. Dus denk de volgende keer dat je de trap opstrompelt na over de timing van jouw laatste training.
  4. Je bent onwijs humeurig: over-training kan ernstige gevolgen hebben voor je geestelijke gezondheid. Het kan je motivatie ondermijnen, opvliegerigheid verergeren, vijandig, chagrijnig, verdrietig, angstig, depressief en een hele reeks met niet zulke leuk buien.
  5. Je slaapt slecht: je zou denken, hoe meer je traint hoe beter je slaapt. THINK AGAIN… Wanneer je teveel sport kan jouw slaapkwaliteit achteruit gaan. Slaap je al weken slecht? Kijk dan eens naar jouw work-out schema.
  6. Een zeurende blessure: regelmatig geblesseerd raken kan ook een teken zijn van over-training. Trekkende spieren, oude blessures die weer op komen en nog erger zijn dan ze waren? Time to slow down…!

Bottom line

De aanbevolen hoeveelheid lichaamsbeweging krijgen is belangrijk. Meer krijgen dan dat is oké… zolang je een specifiek doel voor ogen hebt je lichaam voldoende tijd geeft om te rusten en te herstellen tussen de trainingen door. Als je een van de bovenstaande symptomen begint te ervaren is het tijd om het rustiger aan te doen. Een personal training zou de oplossing voor jou kunnen zijn.

Meer tips vind je op onze blog pagina! Of volg ons via Instagram.

0
naarmate je ouder wordtvoordelen stretchen