Moet ik koud of warm douchen na het sporten?

Brrrrrrrrr koud douchen…. Dat is echt niets voor mij. Ik sta het liefst (vooral in de winter) onder een mega hete douche. Maar is dit wel het beste om te doen na het sporten. Ik sport zelf veel buiten dus dan vind ik het heerlijk om mezelf van die ijskou weer op te warmen.. Voordat ik verder ga schrijven kan ik je alvast vertellen dat koud douchen veel beter is voor je gesteldheid dan warm douchen. Helaas helaas voor de warme douchers onder ons. Wij leggen hier uit waarom je beter koud kunt douchen!

Krijg een boost in je vetverbranding!

Wanneer je vaker koud douched zal je vetverbranding beter gaan werken. Er wordt dan namelijk een andere vet geactiveerd. Dit soort vetten zorgen ervoor dat je lichaam eerder de vetvoorraden aanspreekt dan koolhydraten voorraden wanneer je gaat sporten! Wat ook heel erg goed werkt voor je vetverbranding is goed ademhalen, hierbij is het wel belangrijk dat je het goed doet:

  1. Ga in een comfortabele houding liggen of zitten;
  2. Adem 30 keer diep in;
  3. Blaas uit en wacht tot je lichaam vraagt om zuurstof;
  4. Herhaal dit iedere dag.

Koud douche zorgt voor ontspanning

Ben je geen held wanneer het gaat om deadlines of als je veel moet regelen. Gaat alles fout? Krijg je een black-out wanneer je teveel op je bordje hebt? Zie je koude douche als een time-out van je gestreste leven. Wanneer je vaker kiest voor een koude douche wordt er gezegd dat je de spanningen beter aan zult kunnen. Dit komt vooral omdat je onder een koude douche goed moet leren ademhalen.

Koud douchen voor beginners!

Wanneer je begint met het koude douche draai de temperatuur dan steeds een stukje omlaag. Hoe lager je de temperatuur zet hoe meer stress je lichaam gaat ervaren. Op dit moment is het belangrijk dat je goed blijft ademen. Probeer ondanks de kou je spieren te ontspannen en gelijkmatig te blijven ademhalen. Zo zorg je dat je lichaam rust en focus kan houden wanneer je jezelf in een stress situatie bevindt!

Beter voor de gezondheid

Probeer maar eens een koude douche te nemen. Je zult merken dat je hele lichaam een goede schok krijgt van de kou. Dit verbetert de kwaliteit van de aders. Je aders worden door de kou als het ware vernauwd en wanneer je dan weer warm wordt zetten ze weer uit. De flexibiliteit van je aders worden getraind en zo voorkom je spataders, maar belangrijker nog hart en vaatziektes!

Net als een pro

Misschien heb je er wel eens van gehoord maar topsporters springen regelmatig in ijsbaden na belangrijke wedstrijden. Dit helpt de spieren sneller te herstellen. Er komt namelijk veel meer zuurstof bij de spieren en door deze zuurstof kan je sneller afvalstoffen wegvoeren waardoor je ook sneller weer kunt trainen.

Wil je hulp bij je trainingen? Dan ben je bij Jon Horton in Utrecht aan het goede adres! Schrijf je eens in voor een gratis proefles of neem contact met ons op!

0
slapenopgeblazen