Moet je stretchen na het sporten?

Stretchen? Hierover zijn de meningen nog steeds verdeeld…

Ben jij een stretcher na het sporten? Er wordt namelijk door veel mensen gedacht dat na een lange en intensieve training stretchen spierpijn kan doen voorkomen. Toch is het er nog niet genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan die deze theorie volledig ondersteunt. Moet je het dan helemaal niet meer doen? 

Functionele aanpassingen

Er is niet 1 goed antwoord op deze vraag. Het is namelijk heel erg afhankelijk van de doelstelling en het type sport dat je uitoefent. Tijdens het stretchen verleng je jouw spieren, maar je hebt niet over je hele lichaam deze lange spieren nodig. Dus is stretchen dan wel nodig? Als voorbeeld hebben wij een zwemmer genomen. Een professionele zwemmer heeft verkorte borstspieren, maar deze korte spieren zijn voor de zwemmer functioneel, want ze helpen hem sneller door het water te gaan. Wanneer de zwemmer zijn spieren gaat stretchen zal dit zorgen voor langere spieren. Dit zal ten nadele zijn voor zijn presentaties, want je maakt, de juist zo handige verkorte spieren, langer door te stretchen. Dit is dus niet voor iedereen ideaal!

Welke sporten wel?

Dit zegt eigenlijk nog steeds niet heel veel want dit betekent dat het bij zwemmers niet handig is maar bij wie dan wel? Hierbij moet je denken aan sporten waarbij de volledige bewegingsruimte van de spieren benut zou moeten worden. Denk hierbij aan hordelopen of ballet. Bij hordelopen maak je grote sprongen en moet je ook nog eens je snelheid verhogen, wanneer je dit wilt bereiken is het verstandig om je spieren te stretchen! Bij ballet is het vooral omdat je hier heel lening moet zijn, dus ook hier zijn langere spieren onwijs belangrijk.

Warming-up versus cooling down

Het doel van een warming-up is om de spanning van de spieren te verhogen, terwijl een cooling down juist de spanning van de spieren moet verlagen. Er moet dus wel een verschil zijn tussen stretchen tijdens een warming-up en een cooling down. Je hebt verschillende soorten stretches: statisch en dynamisch stretchen. Bij statisch stretchen wordt een spier op spanning gebracht en daarna in principe niet meer bewogen. Deze manier van stretchen is heel fijn bij een cooling down omdat je spieren hierdoor ontspannen. Bij dynamische stretchen zal je meerdere bewegingen doen en vooral niet stil staan. Denk bijvoorbeeld aan het verend rekken van een spier. Hierdoor zorg je ervoor dat de spier op spanning wordt gebracht en klaar wordt gemaakt voor de training!

Het voorkomen van blessures

Wanneer je stretcht betekent het helaas niet dat je nooit meer geblesseerd zal raken. Het is helaas nog niet aangetoond dat stretchen hiervoor kan zorgen. Nog steeds is het grootste risico van blessures vermoeidheid, niet de afwezigheid van de warming-up en cooling down stretches. Maar om vermoeidheid te voorkomen, kun je toch wel gebruik maken van stretches. Door tijdens een warming-up de dynamische stretches te doen, zorg je ervoor dat jouw lichaam beter doorbloedt en activeer je jouw centrale zenuwstelsel, dit zorgt voor minder vermoeidheid op lange termijn.

Een cooling down daar in tegen zorgt er voor dat het bloed zich over je lichaam verspreid en dat je hartslag rustig kan gaan dalen tot normale stand. Wanneer je dit niet doet na een heftige training kan je duizelig worden of zelfs flauwvallen. Dit komt omdat een groot gedeelte van je bloed nog in je spieren zit waardoor andere delen van je lichaam tekort hebben. Het overtuigende bewijs dat het rekken het krijgen van blessures voorkomt ontbreekt nog, maar stretchen kan er sowieso voor zorgen dat jouw training een stuk aangenamer wordt.

DUS LET’S STRETCH!

Wil je dit samen doen met een Personal Trainer? Maak dan een afspraak bij Jon Horton voor een proefles!

0
eightpackspierpijn