google-site-verification=w4Br7GQUd0NdM5yhAFDOOmyGz4weRTNFeQAcxsC10jc

Het maximaal aantal calorieën die je kunt verbranden in een work-out!

Wie heeft er tijdens het sporten wel eens gedachteloos gekeken naar GTST of Wie is de Mol? En toen een ‘happy dance’ gedaan toen je na de aflevering zag dat je 500 calorieën had verbrand! Sorry om je nu uit deze bubbel te gaan halen, maar het cardio-apparaat is hier een beetje aan het overdrijven…

Ook al zit je bij een chique fitnessstudio of heb je een mooie fitness-tracker. Geheel vertrouwen kunnen we deze machines nog niet. Een studie van de de Universiteit van Californië-San Fransico heeft uitgewezen dat alle cardio-apparaten op de sportschool het aantal calorieën dat je verbrandt overschat. Soms met meer dan 40%!

One-size-fits-all

De apparaten op de sportschool hebben een ‘one-size-fits-all’ principe. In de werkelijkheid werkt dit niet helemaal. Hoeveel calorieën je verbrandt hangt af van verschillende factoren zoals: gewicht, geslacht, leeftijd, hoeveelheid spiermassa, en meer.

Bij Jon Horton geloven wij niet in het tellen van calorieën maar eerder in de voordelen die de work-out zelf heeft voor niet alleen je lichaam maar ook voor je gezondheid. Het kan heel frustrerend zijn wanneer je geen resultaat ziet maar toch iedere keer heel veel calorieën verbrand (volgens de sportschool apparaten).

Wat kunnen we wel vertrouwen? 

Als we dus de apparaten in de sportschool, je fitnessinstructeur of je tracker niet meer kunnen vertrouwen, wat kan je dan wel vertrouwen? -> WETENSCHAP!

De echte wetenschap achter calorieën tellen

Wanneer je zelf al een beetje weet hoeveel calorieën je verbrand per sessie zal dit al heel veel schelen. Hiervoor gebruiken we de wetenschap. Wanneer je een hoge intensiteit work-out doet, zoals een 8 of een 9 op schaal van moeilijkheidsgraad, zul je uiteindelijk acht of negen calorieën per minuut verbranden. Als je een gematigde work-out doet van een zes of een zeven zal je ongeveer vier of vijf calorieën per minuut verbranden.

Training met hoge intensiteit = 8-9 calorieën / minuut
Training met lage intensitieit = 4-5 calorieën / minuut

Wat kun je doen om de nauwkeurigheid van apparaten in sportscholen te verbeteren?

Het is belangrijk dat je het cardio apparaat alle informatie geeft die het nodig heeft: geslacht, lengte en alle andere informatie die je kunt invoeren. Zo zal ook het cardio-apparaat nauwkeuriger kunnen bepalen hoeveel calorieën je zult verliezen. Aan het einde van de rit zal je geen 100% nauwkeurigheid krijgen als het gaat om calorieën tellen, maar hier gaat het ook niet om. Het gaat om de lichaamsbeweging!

Personal Training Utrecht

Wil je echt alles uit je work-out halen? Maak bij ons een afspraak voor een gratis proefles, dan zullen wij samen wel even calorieën gaan verbranden!

fitnessbikiniproof