Last van een opgeblazen gevoel?

Vezels zijn belangrijk in onze voeding. Ze hebben een gezond effect op ons cholesterol en zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt. De enige vraag die jij jezelf nu zou moeten stellen is: hoe krijg ik dan genoeg vezels binnen? Een recent onderzoek geeft aan dat mensen die veel vezels toevoegen in hun dagelijkse voeding een hogere levensverwachting hebben dan mensen die dit niet doen. Ook is het bewezen dat het toevoegen van vezels ervoor zorgt dat je een minder opgeblazen gevoel hebt. Hier lees je de oorzaken van een opgeblazen buik.

Het is lastig vind ik zelf om dan te bepalen wat dan goed is om te eten. Wat kan ik vandaag bijvoorbeeld al doen om ervoor te zorgen dat ik meer vezels binnen krijg? Om die vraag te beantwoorden hebben wij even een aantal maaltijden voor jou opgeschreven die je kan vervangen of veranderen zodat je meer vezels binnen krijg.

Ontbijt

Wanneer je in de ochtend altijd een ei bakt, voeg er dan nu uien en knoflook aan toe, hier zitten namelijk ook vezels in. Ook kan je een ei bakken met broccoli. Drink alleen verse sinaasappelsap of  nog liever, vervang dit met een verse smoothie. Voeg aan je yoghurt wat lijnzaadjes toe en voilá je hebt een heerlijk ontbijt met extra vezels!

Lunch

Dan de lunch, hier zijn ook een aantal dingen mogelijk die extra vezels toevoegen aan je maaltijd. Denk eens aan het vervangen van je bruine brood voor volkoren brood en kies het brood met de sesamzaadjes. Wil je in de middag een lekker soepje eten? Kies dan voor linzen, chili- of bruine bonensoep, deze bevatten allemaal veel extra vezels!

Avondeten

In plaats van normale aardappelen kies voor zoete aardappelen, deze bevatten net iets meer vezels dan degene die de meeste gewend zijn. En bij het avondeten is het vooral belangrijk dat we voldoende groentes eten! Groentes die het goed doen op het gebied van vezels zijn: broccoli, wortels en bloemkool.  

Wist je dat wanneer het eten warm is je lichaam de vezels beter opneemt?

Opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel kan het gevoel zijn van verstoppingen in je darmen, dit is een teken dat je te weinig vezels binnenkrijgt. Andere signalen kunnen zijn: minder dan één keer op een dag de grote boodschap doen of dat je na je maaltijd binnen een uur weer honger hebt. Dit zijn allemaal signalen dat je lichaam te weinig vezels binnen krijgt. Bij Jon Horton bevelen we een gemiddelde van 25 gram vezels per dag aan. Zo stop je de signalen van een opgeblazen gevoel en zal je snel merken dat je je beter gaat voelen.

Voedingsadvies

Zie je door de bomen het bos niet meer? Weet je echt niet wat je nou wel moet eten en wat niet, wat zijn de feiten en wat zijn de fabels. Bij Jon Horton Personal Training hebben wij naast een Personal Trainer ook een voedingsgoeroe. Eliza maakt in 3 stappen een voedingsplan met jou die aangepast zijn op jouw levensstijl en doelstellingen maar zorgen er wel voor dat je een gezonde voeding binnen krijgt. Wil je een afspraak maken met onze voedingsexpert? Neem dan contact met ons op. 

0
douchenalcohol