De effecten van koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten

Zoals wij al vaker hebben aangegeven is het van belang om veel te drinken tijdens het trainen, maar het zal je wellicht verbazen wat voor een negatieve impact koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten hebben. Frisdranken, sommige sappen, sport en energiedranken bevatten koolzuur. Het drinken hiervan tijdens de training hebben zowel positieve als negatieve effecten. De voordelen van koolzuurhoudende dranken tijdens de training zijn afhankelijk van de training en de duur van de training.

Prestatie

Het drinken van koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten kan positief zijn voor duursporters. Dit komt omdat de cafeïne in de dranken je lichaam vet laat verbranden voor extra brandstof, waardoor het gebruik van spierglycogeen wordt vertraagd. Hierdoor is het mogelijk om langer te sporten. Wanneer je gaat fitnessen heb je deze voordelen dus niet.

 

Koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten

Opgeblazen gevoel

Koolzuur zorgt ervoor dat veel mensen een opgeblazen gevoel krijgen, vooral als er snel of een grote hoeveelheid wordt gedronken. Door het drinken van frisdrank en andere koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten zet het overtollige lucht in je maag op wat resulteert in een opgeblazen gevoel. Dit gevoel kan ervoor zorgen dat je niet optimaal kunt trainen.

Verlaagde bloedsuikerspiegel

De suiker in veel koolzuurhoudende dranken kan tijdens de training zorgen dat je bloedsuikerspiegel lager wordt. Hoewel de suiker je waarschijnlijk eerst een boost geeft kan de boost en de daaropvolgende ‘crash’ in de bloedsuikerspiegel je een slap en vermoeid gevoel geven wat je trainingsprestaties ook niet zullen verbeteren.

Gewicht

Regelmatig trainen is een goede manier om je gewicht onder controle te houden, echter zorgt het drinken van koolzuurhoudende dranken, die vaak veel calorieën bevatten, ervoor dat dit proces wordt verstoort en je trainingsresultaten beïnvloeden. Om af te vallen moet je meer calorieën verbranden dan je verbruikt, maar veel mensen vergeten de vloeibare calorieën. Let dus niet alleen op wat je eet, maar ook drinkt!

Koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten

Meer weten over koolzuurhoudende dranken tijdens het sporten?

Wil je meer weten over wat je wel en/of niet kan drinken voor en na de training?

Neem dan hier contact met ons op. Eliza kan je hier namelijk alles over vertellen!

sporten met verkoudheidrustdag