Last van hoofdpijn tijdens het sporten? Zo kom je er van af!

Tussen je squats en je intervallen door begint je hoofd opeens ontzettend hard te bonzen… Hierin ben je niet alleen. Hoofdpijn tijdens het sporten komt vaker voor dan je zou denken, maar het goede nieuws hieraan is, is dat je er wel iets aan kunt doen.

Wat is hoofdpijn tijdens het sporten?

Eigenlijk hoeven we dit niet echt uit te leggen want het spreekt wel een beetje voor zich, maar even om ons artikel compleet te maken. Dit soort hoofdpijn treedt op tijdens het sporten of na een intensieve training. Je zult deze hoofdpijn in je gehele hoofd voelen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld migraine wat vaak aan één kant van het hoofd voorkomt. En in tegenstelling tot de normale hoofdpijn heeft de after work-out hoofdpijn de neiging om onwijs te gaan kloppen. Er zijn twee soorten van work-out hoofdpijn: primair en secundair. Primair duurt tussen de 5 minuten en 48 uur, terwijl secundair vaak ernstiger is en langduriger kan zijn.

Wat veroorzaakt deze hoofdpijn?

Zware oefeningen zijn meestal de boosdoener van deze hoofdpijn. Hoewel elke vorm van sporten hoofdpijn kan veroorzaken, gewichtheffen staat toch wel hoog aan het lijstje. Hierbij komt de after work-out hoofdpijn vaker voor dan bijvoorbeeld na het hardlopen of fietsen.

hoofdpijn na het sporten

Andere oorzaken kunnen zijn: verandering in hoogte, uitdroging, hitte, vochtigheid en een te lage bloedsuiker, maar meestal is het gewoonweg omdat je te hard werkt.

Dat gezegd hebbende, de hoofdpijn betekent niet dat je nu minder hard moet gaan werken tijdens het sporten. Maar in sommige zeldzame gevallen kunnen hoofdpijn tijdens het sporten ernstiger zijn en zich kwalificeren als secundaire hoofdpijnen.

Dus… wat is secundaire sporters hoofdpijn nou precies?

Hoewel primaire sporters hoofdpijn het meest voorkomend is, is het belangrijk om te weten dat secundaire sporters hoofdpijn kan wijzen op ernstige onderliggende problemen.

Het verschil herkennen? Wanneer je tijdens het sporten hoofdpijn begint te krijgen en dit langer dan 48 uur aanhoudt is het verstandig om contact op te nemen met je dokter. Als je symptomen ervaart zoals braken, wazig of dubbel zien en/of nekstijfheid, dit alles in combinatie met ernstige hoofdpijn dan kan het te maken hebben met secundaire hoofdpijn.

Wat kun je hier aan doen?

Terwijl secundaire hoofdpijn een reis naar de dokter rechtvaardigt, hebben hoofdpijn die veroorzaakt wordt door lichaamsbeweging meestal een zelf oplossende rol. Het is belangrijk dat je voor en na de training en oh ja, tijdens de training voldoende water drinkt. Dit kan ervoor zorgen dat je hoofdpijn verminderd of helemaal niet aanwezig is tijdens het sporten.

Hoe kun je hoofdpijn tijdens het sporten voorkomen?

Als je gevoelig bent voor inspanningshoofdpijn dan is een goede warming up aanbevolen! Ook het letten op je eten voor en na het sporten kan effect hebben op je hoofdpijn.

Een laatste tip die wij mee kunnen geven is om te gaan sporten met een personal trainer. Een personal trainer kan jou niet alleen helpen om fit te worden maar kan er ook voor zorgen dat jij beter op je voeding gaat letten en beter let op jouw manier van trainen om zo de hoofdpijn tijdens het sporten te verminderen! Meer informatie over personal training bij Jon Horton in Utrecht.

musclenooit in de sportschool