Hoe voorkom je spierpijn?

Iedereen heeft er wel eens last van na een zware training, maar wat is spierpijn nou eigenlijk en wat kan ik hier tegen doen? In deze blog zullen wij hier antwoord op geven.

Wat is spierpijn?

Het is een gevoel van pijn aan een spier. Dit kan door een groot aantal zaken ontstaan. Overbelasting van de spieren is een van de meest voorkomende zaken.

Er zijn twee soorten spierpijn:

  • Vroege spierpijn: hierbij voel je tijdens of na de training direct een branderig gevoel.
  • Verlate spierpijn: dit treedt pas op na 24-48 uur. De spieren doen dan pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak hiervan zijn kleine scheurtjes in de spiervezels van de spier. Bij het herstel hiervan, worden de spiervezels dikker. De spiervezels hebben eerst wel weer een herstelperiode nodig voordat deze gebruikt kunnen worden.

Beste manieren om spierpijn te voorkomen

Zorg dat je goed rekt en strekt van te voren. Veel mensen beginnen gelijk aan een zware training zonder hierbij te rekken en strekken. Een andere manier is, om de spieren los te gooien, is om tien minuten op de cardio machine te gaan. Hierdoor worden je spieren opgewarmd en dit verkleint de kans op spierpijn.

Ook het drinken van water is heel erg belangrijk om spierpijn te voorkomen. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar blijf genoeg water drinken.

Zorg er tevens ook voor dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert. Veel mensen krijgen namelijk ook last van hun spieren omdat de oefening niet juist wordt uitgevoerd.

Mocht je hier nog vragen over hebben kun je altijd even contact met ons opnemen.

Hoe behandel je de spierpijn na het sporten?

Duik, als het kan, een ijsbad in na het sporten. Probeer hier vervolgens ongeveer tien minuten in te blijven en je zal merken dat dit heel erg helpt met het voorkomen van spierpijn.

Wat ook helpt tegen het verminderen van de pijn is een heating pad leggen op de plek waar je de pijn voelt. Dit stimuleert de bloedsomloop en zorgt er voor dat de spieren losser worden gemaakt en het herstelproces sneller verloopt.

Mocht je hier de volgende dag nog steeds last van hebben, probeer dan deze spieren lichtjes te gebruiken. Door bijvoorbeeld een wandeling door het bos te maken of een stuk te gaan fietsen. Ook hierdoor zal het herstelproces sneller gaan verlopen.

Wil jij hulp bij het sporten? Maak dan een afspraak voor een proefles bij Jon Horton Personal Training in Utrecht!

 

get ready for summer