Hoe voorkom je een blessure?

Elke beginnende sporter weet niet of hij of zij de oefening goed uitvoert en heeft hierdoor tijdens zijn of haar eerste oefeningen angst om een blessure op te lopen. Als Personal Trainer is het aan mij de taak om jullie de oefeningen zo goed mogelijk uit te laten voeren en de blessures te voorkomen.

In deze blog vind je een aantal tips om je lichaam blessurevrij te houden.

Maak gebruik van een Personal Trainer

Een Personal Trainer weet precies op welke manier je de oefeningen moet doen, stelt trainingsschema’s voor je samen en verhoogt de inspanning op de juiste momenten. Op deze manier bereik je zo goed mogelijk je doelen en voorkom je blessures.

Doe een warming up voor je training

Het is niet verstandig om aan de training te beginnen wanneer je spieren nog koud zijn. Zorg er dus voor dat je een goede warming up hebt uitgevoerd voordat je aan de training begint.

Varieer in je trainingen

Je lichaam zal blij zijn met de variatie in je training. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat je lichaam gewend raakt aan de oefeningen en je groei stagneert. Het zorgt er ook voor dat je spieren de benodigde rust krijgen. Verder zorgt het variëren niet alleen voor het geven van rust, maar ook zorgt het variëren in je trainingen ervoor dat je vet sneller verbrand.

Train verstandig

Alleen omdat je een bepaalde oefening bijvoorbeeld vijf jaar geleden goed kon uitvoeren, wil niet zeggen dat je dit vandaag nog met dezelfde intensiteit en energie kunt. Wees dus vooral realistisch en verstandig als het aankomt op je training. Wanneer je te veel wilt en te snel traint heb je de grootste kans op een blessure. Verhoog de intensiteit geleidelijk.

Voeg krachttraining en core training toe

Het hebben van een sterk lichaam is belangrijk om je blessure weg te houden. Als je spieren in balans zijn met je core zal je lichaam, normaal gesproken, zo lang mogelijk blessurevrij blijven.

blessure

Luister goed naar je lichaam

Je lichaam geeft signalen wanneer het teveel wordt. Als je bijvoorbeeld last krijgt van je knie en dit duurt langer dan 48 uur, kijk dan goed naar je training routine en pas deze waar nodig aan. Zorg ervoor dat je je rustdagen goed in plant in je schema.

Heb je over bovenstaande nog meer vragen. Neem dan hier contact met ons op en dan helpen wij je verder!

zweten tijdens het sporten