Hoe roken jouw work-out beïnvloed!

We hoeven je niet meer te vertellen dat roken schadelijk is voor je gezondheid. Maar wist je hoe roken jouw work-out beïnvloed? Wanneer je rookt wordt je vermogen om te kunnen sporten geschaad. Ook wordt het moeilijker om fysiek echt fit te zijn. Het roken zal jouw sportprestaties op verschillende manieren aantasten.

Dit is hoe roken jouw work-out beïnvloed:

Bloed

Het bloed van rokers kan door de nicotine en koolmonoxide “kleverig” worden en je bloedvaten kunnen smaller worden. Een smalle slagader zorgt voor een vermindering van de bloedstroom van je hart naar je spieren en andere organen, hierdoor wordt bewegen in het algemeen moeilijker. Laat staan als je gaat sporten! Wanneer je aan het sporten bent zorgt je bloedstroom voor extra zuurstof naar je spieren. Als je spieren niet genoeg zuurstof krijgen omdat je bloedvaten te smal zijn kan je lichaam niet goed werken.

Hart

Roken verhoogt je rusthartslag. Je hartslag in rust is het aantal slagen per minuut die je hart produceert wanneer je niet actief bent. Als je rookt wordt dit aantal in rust verhoogd vanwege het extra werk dat je hart moet doen om je lichaam in beweging te houden. Je hartslag kan mogelijk tot een gevaarlijk niveau stijgen wanneer je fysieke activiteiten gaat doen. Erger nog, een hoger dan normaal rust hartritme kan het risico op overlijden vergroten.

Longen

Je zult beter kunnen trainen wanneer je longcapaciteit groot is en je longen goed werken. Roken schaadt je longcapaciteit. Teer in sigarettenrook bedekt je longen en maakt de longzakken minder elastisch. Roken produceert ook extra slijm waardoor je longen overbelast kunnen raken. Het roken van zelfs enkele sigaretten per dag kan het vermogen van je lichaam om zuurstof effectief te gebruiken, verminderen.

Stoppen met roken d.m.v. sporten

Sporten kan een belangrijk onderdeel zijn van je plan om te stoppen met roken. Sporten kan de hunkering naar een sigaret doen verminderen en helpt je andere ontwenningsverschijnselen te beheersen en stress te verminderen. Plus, wanneer je stopt zal je rusthartslag verlagen, je bloedcirculatie zal verbeteren en je longfunctie zal effectiever zijn waardoor jouw work-out zal verbeteren!

Personal Training

Kan jij dit niet alleen? Ga dan eens nadenken over een personal trainer die je kunt helpen om dit doel te gaan behalen. Wordt fitter dan ooit tevoren. Wil je een gratis proefles komen doen bij Jon Horton Personal Training in Utrecht? Neem dan contact met ons op!

0
roken