Hoe lang is je rustperiode tussen sets?

Er zijn heel veel factoren die er toe leiden dat je sterker wordt en je spieren groeien en een goede rustperiode is daar één van.

Rust periodes kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën:

  • Korte rustperdiodes – ongeveer 30 seconden
  • Lange rustperiodes – 2 tot 5 minuten
  • Middellange rustperiodes – ongeveer 1,5 minuut

Korte rustperiodes

rustperiode

Je spieren trainen door middel van krachttraining is de sleutel om ze groter te maken. Door rustperiodes te beperken tot ongeveer 30 seconden tussen je sets doe je dat. Het nadeel hiervan is echter wel dat je niet lang genoeg rust om voldoende kracht te behouden. Als je met de korte rust de gewichten die je gebruikt alsnog makkelijk kunt optillen, zijn deze niet zwaar genoeg om jou te helpen groeien. 

Lange rustperiodes

Het voordeel van lange rustperiodes, is dat ze lang genoeg zijn om bijna volledig te herstellen. Daardoor kun je de, voor jou, zwaarst mogelijke gewichten pakken. Deze zorgen ervoor dat je een stuk sterker gaat worden. Het nadeel is van de lange rustperiodes is echter dat je spieren niet vermoeit genoeg raken en je dus wellicht niet hard genoeg traint.

Echter, doordat je zware gewichten gebruikt, vergoot je je krachten en zul je sterkere spieren krijgen. Het is dus erg handig om een tussenoplossing te vinden tussen de korte en de lange rustperiodes. Dan raad je het uiteraard al, dit zal zijn de middellange rustperiode.

Middellange rustperiode

Eigenlijk wil je niet dat je volledig herstelt tijdens je sets, omdat het voor het opbouwen van je spieren belangrijk is dat je spieren moe worden. Maar je wilt ook genoeg rust nemen, zodat je gewichten kan gebruiken die zwaar genoeg zijn om de groei van je spieren te stimuleren. Dat is de reden waarom een middellange rustperiode het best is voor het opbouwen van je spiermassa. De gewichten zijn zwaar genoeg om je spiermassa te vergroten, en de rust is weer voldoende zodat je de gewichten kunt gebruiken waardoor de spieren groeien. 

Mocht je hier nou nog meer vragen over hebben, kun je hier contact met ons opnemen.

spiermassa te vergrotencriteria waaraan jouw sportschool moet voldoen