Hoe krijgen mensen in godsnaam eightpack abs?

De sixpack is voor vele mannen, maar zeker ook voor dames de #goal als het gaat om buikspieren. Niet alleen omdat het gewoon garandeert dat je super sterk bent, maar ook omdat het gewoon visueel bewijs is van jouw fitheid!

Wanneer je nu een beetje om je heen kijkt, dan ben je het waarschijnlijk met me eens dat alles gekker en beter moet. Wat betekent dit voor de buikspieren, nou niet meer een sixpack maar een eightpack (WOW?!). Zijn deze bijna-mythische buikspieren iets wat gewone stervelingen ook kunnen bereiken? Of zijn ze alleen gereserveerd voor de fitness elite die niets anders doen dan trainen en proteïne shakes drinken?

Wat zijn precies de 8-PACK abs?

Voordat je eigenlijk aan de 8-pack kunt denken, moet je eerst de six-pack begrijpen. Wat lijkt op zes afzonderlijke spieren (blokjes) zijn eigenlijk één grote spier: de rectus abdominis.

De rectus abdominis wordt doorkruist door drie vezelachtige banden, de tendinous intersections. Deze banden zijn bedoeld om het lichaam te ondersteunen en te helpen met bewegingen zoals buigingen en liggen voor de spieren. Eén band bevindt zich meestal op het niveau van de navel, een aan de onderkant van je borstbeen en de derde halverwege tussen deze twee.

De rectus abdominis wordt gekruist door drie vezelachtige banden die uiteindelijk zorgen voor het blokjes effect: de six-pack of zelfs de eight-pack!

Wat betekent dit nu in het Nederlands?

Wat dit betekent is dat terwijl je spieren zeker een rol spelen bij het maken van je sixpack, je een strakke, sterke rectus abdominis nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk is is het bindweefsel dat zorgt voor je six-pack!

Dit is in principe hetzelfde bij de 8-pack alleen komt er dan een andere tendinous kruising van pas!

Hoe krijg je de 8-pack abs?

Wanneer je abs wilt van zes of acht blokjes dan moet je de rectus abdominis gaan versterken. Om dat te doen moet je stoppen met de basale crunches. Wij horen regelmatig mensen zeggen dat ze 100 crunches per dag doen, maar dat zegt nog niets. Hoe sterk is je nek? Begrijp ons niet verkeerd, wij houden van variaties op crunches, maar om je buikspieren te laten ontwikkelen moet je een nieuwe manier vinden om ze uit te dagen.

Dit zijn een aantal ideale oefeningen voor de abs!

Jackknives, scissor-kicks en reverse-burpees zijn enkele favoriete oefeningen. Wees niet bang om gewichten te gebruiken bij je training!

Abs ‘maken’ gaat verder dan de sportschool

Wij vertellen onze klanten vaak dat ze iedere dag ongeacht wat je doet, van trainen tot het besturen van je auto, aan je kern moet werken. Echte ab-oefeningen kunnen ongeveer drie keer per week worden gedaan, maar er is niets wat we doen wat niet betrekking heeft op onze kern, dus focus hierop en aanspannen!

Het is meer dan alleen oefeningen

Heb je het gezegde ‘buikspieren zijn gemaakt in de keuken’ wel eens gehoord? Als je echt een six- of eight-pack wilt, is goed eten ontzettend belangrijk. Het eten van de juiste hoeveelheid calorieën, eten voor brandstof en normaal eten zorgen dat jij en je buikspieren straks op gaan vallen!

Eiwitten zijn essentieel bij de ontwikkeling van buikspieren. Eiwitten zitten boordevol met aminozuren, die de bouwstenen zijn van spieren. Wij hebben brandstof nodig om te blijven bestaan, zo hebben spieren ook brandstof nodig om te groeien.

Oké het echte geheim voor een eightpack!

Oké en nu dan het echte geheim: hoewel het mogelijk is voor iedereen (man of vrouw) om een eightpack te hebben, is het hebben van een eightpack sterk afhankelijk van genetica en de samenstelling van het lichaamsvet. Wanneer je keihard werkt en een sixpack krijgt dan zijn die twee extra blokjes voornamelijk bindweefsel en hangt heel erg van je eigen bouw af of je deze snel zult krijgen.

Niet getreurd

Helaas kunnen we de manier waarop deze vezelachtige banden de rectus abdominis passeren niet veranderen. Dus zelfs wanneer je een keiharde kern hebt, als je bindweefsel zich niet volledig over de spieren uitstrekt, zul je waarschijnlijk nooit de individuele blokjes gaan zien.

Maar niet getreurd. Het werk wat je doet om die eight-pack te krijgen kan natuurlijk nooit kwaad. Goed erbij eten en gezond leven zal je status niet verslechteren. Blijf gefocust op de fysieke voordelen in plaats van de esthetische resultaten.

Aan het einde van de rit gaat het er niet om hoe je spieren er uit zien, maar om hoe jij je voelt!

0
calorieën