Hoe kan je beter en langer slapen? Deel 2

En we gaan verder met de tips hoe kan je beter en langer slapen. Lees hier ook deel 1. Er zijn namelijk zoveel tips die je kunnen helpen beter te slapen, daarom hebben wij de blog in tweeën opgesplitst! Lees hier het tweede deel:

TIP 4: WEES SLIM MET WAT JE EET EN DRINKT

Wat je overdag eet speelt een hele belangrijke rol met hoe goed jij slaapt in de avond, helemaal de uren voordat je naar bed gaat!

  1. Verminder cafeïne en nicotine: Wist je dat wanneer je cafeïne drinkt dit ervoor kan zorgen dat je 10 tot 12 uur slaapproblemen hebt? Net als roken kan dit er ook voor zorgen dat je slechter slaapt, helemaal als je gaat roken voordat je naar bed gaat.
  2. Eet niet teveel in de avonden: zorg ervoor dat je vroeg avond eet en vermijd dan twee uur voordat je gaat slapen zware voedingsmiddelen en ook voeding waar veel suiker in zit.
  3. Let op met het drinken van alcohol voordat je gaat slapen: misschien denk je dat je slaapmutsje je helpt met slapen. Alcohol verpest je slaapcyclus en kan er ook voor zorgen dat je veel minder diep slaapt.
  4. Drink niet teveel in de avond: wanneer je veel drinkt betekent dit ook dat je veel naar de wc zult moeten. Verminder dit dus zodat je een goede nachtrust hebt.

“Een nachtelijke snack kan je helpen beter te slapen”

Wist je dat dat voor sommige mensen een lichte snack helpt om ervoor te zorgen dat ze beter kunnen slapen. Voor andere kan dit juist averechts werken maar als je het een keer wilt proberen, probeer dan het volgende:

  • Een schaaltje magere kwark;
  • Een hard gekookt ei
  • Een stukje kipfilet;
  • Worteltjes met een beetje humus;
  • Een handje vol amandelen.

TIP 5: NEEM EEN STAPJE TERUG EN MAAK JE HOOFD LEEG

Lig je ook de hele nacht te malen over wat je nog allemaal moet doen morgen. Van boodschappenlijstje tot wat je nog op je werk moet afronden? Deze stress zal ervoor zorgen dat je of heel onrustig slaapt of zelfs helemaal niet. Een aantal technieken die je kunnen helpen om je hoofd leeg te maken zodat je wel goed kan gaan slapen:

  • Diep ademhalen: doe je ogen dicht en adem diep in, adem weer langzaam uit. Zorg ervoor dat elke ademhaling even lang duurt.
  • Ontspan die spieren: Begin met je tenen, span alles in je tenen aan, zo strak als je kan, en laat dit dan los. Ga van je tenen helemaal naar je hoofd. En indien nodig begin je weer opnieuw.
  • Denk aan jouw happy place: doe je ogen dicht en ga naar die plek waar jij kalm bent en waar jij je altijd kunt ontspannen. Of dit nou je laatste vakantie was aan het strand of dat het een wandeling in het bos is. Concentreer je hier op en voel hoe ontspannen je van deze plek wordt.

Nog meer bedtijd rituelen die je kunnen helpen:

  • Lees een boek of tijdschrift bij gedimd licht;
  • Neem een warm bad;
  • Luister naar zachte muziek;
  • Doe wat makkelijke stretches;
  • Begin aan een hobby;
  • Luister naar een boek;
  • Bereid je alvast voor op de volgende dag;
  • Zorg dat het licht steeds donkerder wordt naarmate je naar bed gaat.

TIP 6: VERBETER JE SLAAP OMGEVING

Het is belangrijk dat je brein weet wanneer jij je in je slaap omgeving bevindt. Soms kunnen zelfs de kleinste aanpassingen ervoor zorgen dat je veel beter kunt slapen. Probeer het maar is:

  • Zorg voor stilte: als je omgeving veel lawaai maakt en je dit niet kunt uitzetten dan is het misschien een idee om oordopjes te kopen. 
  • Zorg dat je kamer koel is: het is belangrijk dat je kamer rond de 18 graden is. Dan slapen mensen over het algemeen het beste. Ook moet de kamer goed geventileerd zijn zodat er frisse lucht door de kamer gaat. 
  • Zorg dat je bed lekker ligt: het is belangrijk dat je een goed bed hebt en dat je niet ‘s ochtends opstaat met pijn aan je nek. 
  • Je bed is alleen voor slapen en seks: het is belangrijk dat je brein weet waarvoor je bed wordt gebruikt. Dus niet werken, tv kijken of de computer gebruiken in bed. Je brein moet weten dat je bed alleen gebruikt wordt voor seks of voor slapen.

 

TIP 7: LEER MANIEREN OM WEER IN SLAAP TE VALLEN

Het is hartstikke normaal dat je wakker wordt in de nacht. Maar wat als je dan niet meer lekker in slaap kunt komen?

  • Blijf uit je eigen hoofd: niet gaan denken aan het feit dat je niet in slaap kunt vallen, want dit zal het niet stimuleren dat je wel opeens in slaap gaat vallen. Dit werkt het proces waarschijnlijk alleen maar tegen. Denk aan de oefeningen die je kunt doen voordat je gaat slapen. Adem in… Adem uit… 
  • Maak ontspanning je doel, niet slaap: wanneer je niet in slaap kunt vallen zorg er dan wel voor dat je lekker ontspannen in bed ligt. Ga lekker liggen ontspan je spieren en denk aan je ‘happy place’.
  • Doe een stille activiteit: wanneer je langer dan 15 minuten wakker ligt ga dan een stille activiteit doen die je niet stimuleert om juist wakkerder te worden. Denk aan een boek lezen.
  • Stel brainstormen uit: wanneer je ‘s nachts wakker wordt en denkt aan morgen en direct in de stress schiet waardoor alles door je heen gaat. Dit is niet het moment om nu te gaan brainstormen. Als je echt niet kunt slapen schrijf dan een aantal dingen op zodat je zeker weet dat je dit morgen niet vergeet.

 

Zo nu hebben we wel een aantal tips voor je opgeschreven. Heb je de ‘Hoe kan je beter en langer slapen deel 1’ al gelezen? Niets is zo belangrijk als goed slapen. Je lichaam laadt zich weer op voor de volgende dag en zorgt ervoor dat jij er weer vol tegenaan kunt. Wanneer je niet goed kunt slapen zal je dat in alles merken. In de manier hoe je presteert maar ook de manier hoe je reageert op andere mensen. Daarnaast zal je het ook terug kunnen gaan zien op de weegschaal, wanneer mensen slechter slapen zijn ze vaak minder geneigd om nog op hun voedsel en sporten te letten.

0
slapendouchen