Hoe blijf je vol met minder calorieën?

Calorieën zijn van belang. Dit is simpel wiskunde: als je er meer verbrandt dan je binnen krijgt, verlies je kilo’s! Maar het maakt uit wat voor calorieën je binnenkrijgt. Een recent onderzoek in de New England Journal of Medicine heeft uitgewezen dat mensen die meer groente, fruit, granen, noten en yoghurt aten, meer gewicht verloren.

Kwaliteit calorieën

Door je te richten op de ‘kwaliteit calo’s’ zoals de bovenstaande, heb je over het algemeen minder calorieën nodig. Dit komt omdat je een veel hoger level aan voedsel eet, het soort wat ervoor zorgt dat jij niet meer snel naar snacks pakt.

calorieën

Bijvoorbeeld, voor 1.600 kwaliteit calo’s per dag kan je het volgende eten:

  • Ontbijt: 2 roereieren en 1 sneetje volkoren brood
  • Lunch: grote salade met gegrilde kip en 2 eetlepels vinaigrette
  • Snack: een appel met 1 eetlepel pindakaas
  • Diner: vis of kip zonder vel, ½ kop gekookte quinoa en 2 kopjes broccoli.

Vergelijk dit nu met 1.600 lege calorieën, wat ongeveer gelijk is aan 1 reep, 1 zak chips, 1 cheeseburger en een kleine chocolade shake. Je eindigt waarschijnlijk hongerig, chagrijnig en op lange termijn bereik je hier veel minder mee. Een kleine kanttekening: soms is de kwaliteit calorieën gelijk aan zijn niet-zo-geweldige-broertje. Dit is bijvoorbeeld met bruine rijst versus witte rijst, maar de eerste geeft je veel meer vezels en andere voedingsstoffen. Dus het blijft verstandig om voor de gezonde variant te gaan!

Noten vallen licht uit

Ook voedingsmiddelen zoals noten en zaden zijn hoog in calorieën, maar wanneer je dit combineert met vezels en eiwitten zijn het geweldige voedingsmiddelen. Eén onderzoek suggereert dat wanneer we noten eten, we sommige calorieën niet absorberen waardoor ze uiteindelijk lichter uitvallen dan op de verpakking staat. Dus de achterliggende gedachten is dat wanneer je niet alleen oplet in calorieën maar ook naar kwaliteit zal je veel sneller afvallen. Hier hebben we een aantal dingen opgeschreven om kwaliteit calorieën toe te voegen in je dieet:

Vul je zelf met vezels

Mensen die meer vezels eten verbruiken minder calo’s, hebben een kleinere eetlust en zullen minder wegen. Vrouwen hebben 25 gram of meer per dag nodig, maar de meeste mensen krijgen maar 15 gram per dag binnen.

Geen vloeibare producten

Vloeibare producten zijn niet zo vullend als calorieën van hele vruchten en/of groenten. Schakel over van sinaasappelsap (220 calorieën) naar een sinaasappel die maar 65 calo’s is.

calorieën

Kies voor eiwit

Met de inname van eiwitten zal je metabolisme groter worden in tegenstelling tot andere voedingsstoffen. Eet minstens de helft van je lichaamsgewicht, maar dan in eiwit in gram per dag.

Dit zijn een paar tips die we je mee kunnen geven hoe je langer vol blijft met voldoende calo’s. Wanneer je echt persoonlijk advies wilt kan je bij onze voedingsspecialist terecht voor een passend advies.

0
ketobuikpijn