11 dingen die super gezonde mensen doen

Wil jij gezond leven?

1. Neem tijd voor ontbijt.

Ontbijt is gezond voor verschillende redenen. Het geeft een kickstart aan je stofwisseling waardoor je beter veterband. Het voorkomt dat je later op de dag gaat overeten. Ook laten diverse studies laten zien dat volwassen die ontbijten op het werk beter presteren. Kinderen die ontbijten op school scoren gemiddeld hoger bij toetsen. Het hoeft geen zwaar uitgebreid ontbijt te zijn, sla het alleen zeker niet over!

2. Gezonde mensen plannen hun maaltijden.

Het is gezond, het bespaart tijd en geld! Neem 1 keer per week de tijd om week te plannen. Kijk in je agenda op welke dagen je tijd hebt voor boodschappen en koken.  Kijk ook op welke momenten je juist geen tijd hebt. Zorg dat je voor die momenten vooruit kookt. Denk aan een makkelijke salade meenemen naar het werk enz. Door steeds vooruit te kijken kan je ook je boodschappen beter plannen. Jij wordt slanker en strakker. Je portemonnee een beetje dikker door het besparen van geld.

3. De meest belangrijke voor een gezond leven. Drink voldoende water

Voldoende water drinken is een van de meest belangrijke stappen voor een gezond leven. Je zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen, je hebt een beter concentratievermogen, je stofwisseling werkt beter. Kortom, je hele gezondheid gaat vooruit door alleen al voldoende water te drinken. Vind je water niet lekker? Doe er wat fruit in, komkommer, citroen, munt of gember.

4. Neem een beweging pauze.

Heb je een dip? Grijp niet direct naar een volgende kop koffie. Sta op en ga bewegen. Doe een paar lunges, stretch of ga een blokje lopen. Het is gezond voor je lichaam maar ook voor je mind.

5. Ga offline

Betrap jij jezelf er ook weleens op dat je wel heel vaak je mail controleert? Zit jij stiekem ook veel te lang door je Instagram te scrollen? Natuurlijk is het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Is het echt nodig om alle filmpjes van panda’s of iedere foto van je vrienden direct te bekijken?  Zorg ervoor dat je 3 vaste momenten hebt per dag waarop je online gaat. Werk je mails bij. Bekijk alle nieuwtjes online en leg je telefoon of iPad dan weer weg. Het geeft je veel tijd om andere dingen te doen.

6. Leer wat nieuws, dat is gezond.

Die had je misschien niet zien aankomen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je hersenen gezonder blijven als je ze regelmatig uitdaagt door wat nieuws te leren. Ga een nieuwe taal leren, schrijf je in voor dansles, kortom daag je lichaam en je geest regelmatig uit om actief te blijven.

7. Stoppen met roken

Dat is natuurlijk een inkoppertje voor een gezond leven. We weten allemaal dat roken niet gezond is. De sigaretten pakjes staan vol met nare foto’s van wat je wel niet aan over kan houden. Wil je stoppen maar weet je niet hoe? Ga naar je huisarts! Je hoeft het niet alleen te doen.

8. Goed slapen

Een gezonde nachtrust zorgt ervoor dat je lichaam hersteld van de inspanningen van de dag. Als je structureel niet goed slaapt ga je iedere dag een stapje achteruit in je gezondheid. Er zijn veel dingen die je kan doen om beter te slapen. Denk aan de juiste temperatuur in je slaapkamer, zorgen dat je 30 minuten voor je gaat slapen al de tv uitzet enzovoorts. In een volgende blog zullen we 10 tips geven voor een betere nachtrust. Houd de blogs dus in de gate!

9. Krachttraining

Net zoals je je hersenen actief moet houden is het ook belangrijk je spieren actief te houden. Spieren verbranden meer energie dan de meeste andere weefsels in je lichaam dus je blijft er ook slanker door. Tegelijk zorgt krachttraining ook voor sterkere botten en je traint je longen en je hart. Het is niet voor niets dat alle programma’s van Jon Horton gebaseerd zijn op krachttrainingen.

10. Ga naar buiten

Buitenlucht werkt ont stressend en de zon zorgt voor de aanmaak van Vitamine D. De beweging houd je lichaam in conditie en je ziet ook nog eens wat anders dan de filmpjes op je social media. Overigens is het wel verstandig om in Nederland een extra supplement Vitamine D in te nemen. We hebben jammer te weinig zonuren om voldoende van deze belangrijke Vitamine op natuurlijke wijze aan te maken.

11. Houd balans

Werken, een gezin, sociale verplichtingen. Het kan allemaal weleens een beetje veel zijn. Het is goed om je balans in de gate te houden. Zorg ervoor dat je ook dingen doet waar je je energie weer kunt opladen. Wat dat is, is voor iedereen verschillend. De een krijgt energie van het lezen van een goed boek, de ander gaat liever winkelen met vriendinnen. Plan wekelijks een balans moment

0
burn-outslapen