6 pijlers voor een gezond brein: deel 2

In de vorige blog: 6 pijlers voor een gezond brein: lichaamsbeweging en voeding. Kon je alles lezen over de eerste twee pijlers die belangrijk zijn voor een gezonde levensstijl en dus ook een gezond brein. We nemen dit nu nog even een stapje verder met nu ook: medische gezondheid en slaap & ontspanning!

3. Medische gezondheid

gezond brein deel 2

Beheers risico’s: een verscheidenheid aan medische aandoeningen is sterk verbonden met de achteruitgang van de hersenfunctie. Houd jouw bloeddruk en gewicht op een gezond niveau, neem medicijnen zoals voorgeschreven, verminder zout en suiker, blijf actief en blijf sociaal verbonden en positief. Dit alles kan je helpen scherp en slim te blijven en de vitaliteit en kwaliteit van leven te verhogen terwijl je jouw gouden jaren ingaat.

Risico: diabetes / obesitas

Mensen met overgewicht hebben meer kans diabetes te ontwikkelen en diabetici hebben een veel hoger risico om dementie te krijgen.

Verlaag het risico: Vermijd witte suiker, witte bloem en gehard vet. Eet meer vezels. Eet bij elke maaltijd wat proteïne. Controleer de portiegrootte. Train 5 keer per week minstens 30 minuten.

Risico: hypertensie

Hoge bloeddruk kan structurele schade aan de hersenen veroorzaken, die zich later kan ontwikkelen tot mentale achteruitgang.

Verlaag het risico: Verminder zout (minder dan één theelepel per dag). Controleer regelmatig jouw bloeddruk. Blijf actief. Zorg voor een gezond gewicht. Neem je medicatie. 

4. Slaap & Ontspanning

Er zijn maar weinig dingen die beter aanvoelen dan een goede nachtrust. Quality time met de binnenkant van onze ogen brengt ons in een beter humeur en scherpt onze hersenen. Het geeft ons ook de energie en de mogelijkheid om ons drukke leven te leiden – van sporten tot het bijhouden van onze kinderen tot excelleren op het werk.

Vind jouw ‘happy place’: factoren die we kunnen controleren, inclusief onze sociale kringen en hoe we ervoor kiezen om onze vrije tijd door te brengen, zijn van cruciaal belang voor hoe we door de moeilijkere tijden heen komen, evenals ons dagelijkse geluksniveau.

Blijf positief: veerkracht, het vermogen om terug te springen uit moeilijke situaties, kan jouw vertellen hoe tevreden je bent in het leven. Door veerkrachtiger te leren zijn, kun je sterk en positief blijven in het licht van dagelijkse onrust en grote gebeurtenissen in het leven. Het kan het zelfvertrouwen vergroten, je helpen minder bang te zijn voor verandering en je aanmoedigen risico’s te nemen waar je zou kunnen falen.

Omgaan met stress: stress is een gegeven en je zult altijd stress hebben in je leven. De vraag is niet echt of je stress hebt, maar eerder of je op de golven rijdt of dat je erdoor wordt weggespoeld. Je eigen strategieën voor het omgaan met stress maken een groot verschil in de gezondheid van je hersenen.

Lees verder voor de volgende 2 pijlers: 

Wil jij meer tips en weetjes over hoe jij gezond kunt leven? Recepten? Fitness-tips en nog veel meer? Kijk dan op onze blog pagina! 

Jon Horton volgen op Instagram?

0
gezond breingezond brein deel 3