6 pijlers voor een gezond brein: deel 1

Bij Jon Horton Personal Training in Utrecht staat onze gezondheid voorop. Er zijn een aantal pijlers die belangrijk zijn bij een gezond brein. Wij lichten de eerste pijlers: lichaamsbeweging, voeding onderstaand uit.

1. Lichaamsbeweging

gezond brein

Wat goed is voor je hart, is goed voor je hersenen. Wat kan jaren aan jouw leven toevoegen, je helpen gewicht te verliezen en jouw botten en hersenen gezond te houden….: LICHAAMSBEWEGING! Zelfs als je nog nooit hebt gesport is elke fysieke activiteit beter dan helemaal geen.

Verbeter jouw uithoudingsvermogen: naast een verbeterde gezondheid van het hart, kan het regelmatig beoefenen van hardlopen, zwemmen of fietsen ook de groei van nieuwe hersencellen bevorderen en bestaande hersencellen behouden.

Kies ook voor krachttraining: krachttraining is niet alleen voor bodybuilders. Gewichtheffen of een elastiek gebruiken bouwt niet alleen spieren op en versterkt de botten: het kan de hersencapaciteit vergroten, jouw stemming en concentratie verbeteren en je keuze-maak skills vergroten.

Werk aan flexibiliteit: naarmate we ouder worden zal onze flexibiliteit afnemen indien hier niet iets mee wordt gedaan. Een betere flexibiliteit betekent meer energie, een verbeterde houding en minder risico op blessures. 

Blijf in evenwicht: de balans neemt geleidelijk af naarmate je ouder wordt. Bij balanstraining gaat het niet alleen om het vermijden van vallen. Een beter evenwicht zal jouw algehele beweging verbeteren.

Verhoog jouw hartslag: lichaamsbeweging verbetert de bloedstroom en het geheugen. Het stimuleert de chemische veranderingen in de hersenen die het leren, jouw stemming en jouw concentratie verbeteren. 

2. Voeding

Onderzoek toont aan dat een mediterraan dieet dat rijk is aan vis, volle granen, groene bladgroenten, olijven en noten, de gezondheid van de hersenen helpt behouden en het risico op ziektes, zoals Alzheimer, kan verminderen. Kook en eet vers voedsel, proef de smaak, geniet van dineren met familie en vrienden. Een mediterraan regime is meer dan alleen een dieet. Het is een levensstijl, een manier om goed te leven.

Beperk rood vlees: het eten van voedsel met veel verzadigde vetten, zoals rood vlees, boter en zuivelproducten, wordt geassocieerd met de ontwikkeling van degeneratieve ziekten, waaronder hartaandoeningen en de ziekte van Alzheimer.

Vergeet geen vis: vis is een geweldige bron van omega-3, het type vetzuur dat je lichaam niet kan aanmaken, en het is goed voor je hersenen. Eet minstens twee keer per week vijf gram omega-3-rijke vis, zoals zalm, kabeljauw, schelvis, tonijn of heilbot.

Eet veel groenten en fruit: spinazie, boerenkool, broccoli en andere bladgroenten zijn rijk aan veel goede-hersen-voedingsstoffen. Bosbessen, frambozen en bramen zitten boordevol antioxidanten; ze kunnen de veroudering in de hersenen en elders vertragen. Eet elke dag wat. 

Geniet van pure chocolade: pure chocolade bevat flavonoïden, dit zijn sterke antioxidanten. Ze verbeteren de bloedtoevoer naar de hersenen en verminderen ontstekingen. Ongezoet cacaopoeder biedt het grootste voordeel, gevolgd door pure chocolade met ten minste 72 procent cacaobestanddelen.

Spice Up Your Life: gebruik veel kruiden en specerijen – zoals kurkuma, kaneel en gember – zitten boordevol antioxidanten die schadelijke ontstekingen in de hersenen en elders kunnen verminderen. De sterke smaken en de heldere, intense kleuren zijn aanwijzingen voor het voordeel dat je in je kruidenkast verstopt.

Drink een kopje koffie of thee: van koffie, een van ’s werelds populairste dranken, is aangetoond dat het het geheugen verbetert en mogelijk het risico op dementie vermindert. Er worden maximaal drie kopjes zwarte koffie per dag aanbevolen. Zwarte en groene thee bevatten antioxidanten die de hersenen stimuleren; geef je thee voldoende tijd om te trekken voordat je drinkt om het maximale voordeel te krijgen dat je hersenen verdienen.

Toast op je goede gezondheid: drink met mate rode wijn. Resveratrol, gevonden in rode wijn en de schil van rode druiven, is een krachtige antioxidant. Resveratrol kan mogelijk celschade als gevolg van veroudering verminderen en kan beschermen tegen de vorming van schadelijke plaques in de hersenen. Houd je aan de maximaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van één glas voor vrouwen en twee voor mannen. Geen wijndrinker? Geniet van rode druivensap.

Eet veel hele granen: volle granen, zoals haver, gerst en quinoa, zijn rijk aan veel van de B-vitamines die werken om ontsteking van de hersenen te verminderen, waardoor mogelijk jouw geheugen wordt behouden.

Eet eieren met mate: het eiwit en de vitamines B, D en E in eieren en eigeel kunnen het geheugen helpen verbeteren. Je kunt de voordelen van deze vitamines plukken terwijl je jouw cholesterol tot een minimum beperkt door hele eieren te mengen met eiwitten.

Lees verder voor de volgende 2 pijlers: 

Wil jij meer tips en weetjes over hoe jij gezond kunt leven? Recepten? Fitness-tips en nog veel meer? Kijk dan op onze blog pagina! 

Jon Horton volgen op Instagram?

0
gezond brein deel 2