Fitness tips voor (40+) mannen!

Meer kilo’s betekent een korter leven… Oei… Dat is nog eens een uitspraak. Maar goed dit wisten we allemaal al toch? Ben jij een man van 40+ en ben je klaar om van jouw bierbuik een wasbordje te maken? Het is tijd om de klok terug te draaien en wij geven jou enkele fitnesstips voor 40+ mannen om mee te beginnen!

  1. Minder alcohol

Naarmate je ouder wordt kunnen er verschillende gezondheidsproblemen ontstaan die kunnen worden beïnvloed door alcohol. Als je minder alcohol drinkt loop je minder risico op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen op de lange termijn. Waarschijnlijk zul je bij het minderen van alcohol zelfs afvallen en meer energie hebben! 

  1. Motiveer jezelf

Een reden nodig om fit te blijven? Wat dacht je van langer leven? Voor mannen kan het fitnessniveau de levensduur beter voorspellen dan de Body Mass Index (BMI) kan. Naarmate de conditie van een man verbeterd, daald het risico op overlijden door alle oorzaken met 15% om maar één van de vele onderzoeken te noemen.

  1. Just try! En probeer binnen de richtlijnen te blijven

Het wordt aanbevolen dat oudere volwassenen op de meeste, bij voorkeur alle, dagen ten minste 30 minuten aan lichte lichamelijke activiteit doen. Als 30 minuten veel klinkt in jouw oren dan begin je een keer met 15 minuten en bouwt je dit langzaam op naar 20 en dan 25, etc. 

  1. Wees niet bang om hulp te vragen aan een professional!

Weet je niet zeker waar je moet beginnen? Maak je geen zorgen! Vraag het aan een professional, denk hierbij bijvoorbeeld aan een personal trainer in de buurt (overigens kun je ons altijd vragen stellen, maakt niet uit waar je woont). Even overleggen met een pro wat je plannen zijn heeft alleen maar voordelen! 

  1. Tijd om te gaan fietsen

Fietsen is een aërobe activiteit, wat betekent dat je hart, bloedvaten en longen allemaal profijt hebben van deze work-out. Je ademt zwaarder, zweet en ervaart een verhoogde hartslag waardoor je algehele conditie verbetert. Dus is je werk dichtbij? Pak de fiets eens! Heb je meteen je 30 minuten lichaamsbeweging! 

  1. Neem de trap

Met traplopen verbrandt je meer calorieën dan met een traditionele wandeling en vergroot je meteen de kans om af te vallen. Het kan helpen om je energie te verbeteren, je immuunsysteem en het risico op diabetes en nog meer enge ziektes. Woon je in een flat, dan is het gemakkelijk. Thuis geen trap, maar bijvoorbeeld op je werk wel… You know what to do! 

  1. Gewichten zijn jouw nieuwe beste vriend

Geen apparatuur thuis? En geen sportschool abonnement? Do not worry! Oefeningen zoals squats, push-ups of step ups zijn perfect om ook vanuit huis te doen. Worden deze oefeningen te makkelijk, pak dan eens wat gewichten bij de oefeningen. Zet een doel voor jezelf die realistisch is. Dus bijvoorbeeld bij squaten wil ik zoveel kilo kunnen squatten en bij step ups zoveel… Overleg hierbij nogmaals wel met een professional.

  1. Weerstand is de sleutel

‘Resistance training’ ofwel weerstandstraining is een van de meest effectieve manieren om spiermassa te behouden naarmate we ouder worden. Weerstandstraining kan variëren van lichaamsgewicht tot het heffen van zeer zware gewichten.

  1. Trainen met vrienden/familie is de oplossing

Een groepsles zal misschien niet meteen een bodybuilder van je maken maar als je het leuk vindt zul je je beter gaan voelen. En als je je beter voelt is de kans groter dan je nog een keer gaat om zo de gezondheidsvoordelen een kleine vliegende start te geven. 

  1. Vergeet je voeding niet

Goede voeding speelt een sleutelrol bij het gezonder ouder worden en een goede kwaliteit van het leven. Weet je niet of je voldoende eet of gezond genoeg eet of teveel? Dan is het tijd om een keer een voedingsdeskundige naar jouw voedingspatroon te laten kijken (dit doen wij ook bij Jon Horton, neem hier contact met ons op).

Er zijn natuurlijk nog véél meer tips die we kunnen geven als het gaat om het gezond leven en sporten wanneer je de 40plus hebt bereikt, maar bovenstaand hebben we er al een aantal opgenoemd die handig zijn om mee te nemen in het verouderingsproces! 

Ben jij 40 plus? Volg ons dan op Facebook en/of Instagram! Wij geven elke dag een tip en bieden een speciaal online programma voor de 40plussers onder ons! 

0
geheimen om fitbeginnen met sporten