Fit blijven tijdens de feestdagen

De feestdagen naderen weer en velen van ons hebben dan de neiging om af te wijken van de gebruikelijke diëten en komen vervolgens weer enkele kilo’s aan. Het overmatig eten en drinken is zonder twijfel de belangrijkste oorzaak hiervan, maar het is ook een gebrek aan lichamelijke activiteiten gedurende deze periode. Velen laten hun schema’s schieten, omdat ze denken dat fitnessen niet past in hun andere schema, namelijk hun ‘feest’ schema. In deze blog vind je 11 tips die jou zo fit mogelijk houden tijdens de feestdagen. 

1. Eet voordat je uitgaat

Het is verstandig om alvast wat te eten voordat je op familiebezoek gaat, naar een feestje gaat of een uitstapje hebt. Dit zorgt ervoor dat je vervolgens niet in de verleiding komt om te veel te gaan eten. 

2. Selecteer je ‘traktaties’

Zorg dat je selectief bent met het lekkere eten dat voorbij komt. Het is in dit geval verstandig om te kiezen voor eten waarvan je alleen tijdens de feestdagen van kunt genieten en niet iets dat je het hele jaar kunt eten. 

3. Sla geen maaltijden over

Sla geen maaltijden over om de lekkernijen van de dag ervoor goed te maken. Dit werkt juist averechts

4. Drink met mate

Het is verstandig om niet te veel alcohol, frisdrank of limonade te drinken. Hier zitten namelijk veel calorieën in en dat krijg je gedurende de feestdagen al meer dan genoeg binnen. 

Drinken tijdens feestdagen

5. Blijf actief

Probeer je fitnessschema waar mogelijk aan te houden. Als dat niet lukt probeer dan vaker te lopen en de trap te gebruiken zodat je toch nog in beweging blijft. 

6. Ga je huis uit

Plan leuke activiteiten waar iedereen bij betrokken wordt en je ook in beweging blijft, zoals een lange wandeling na een zwaar kerstontbijt. 

7. Sla je krachttraining niet over

Blijf je krachttraining gewoon uitvoeren om je spieren waar je zo hard voor hebt gewerkt te behouden. Probeer hiervoor wel realistische doelen te stellen, zodat je je zelf niet teleurstelt wanneer je je doelen in deze dagen niet behaald. Over het algemeen heb je namelijk wel iets minder de tijd/motivatie tijdens de feestdagen dan gedurende de rest van het jaar.

8. Drink veel water

Genoeg water drinken kan ervoor zorgen dat je eetlust verzadigt en je dus niet door blijft eten. Het kan overigens ook nog eens een mogelijke kater voorkomen wanneer je teveel alcohol hebt gedronken. 

9. Eet meerdere maaltijden

Verdeel je maaltijden over de gehele dag en eet niet alles tegelijk. Neem vijf kleine maaltijden in plaats van twee grote. Eet wat eerder je avondeten en maak daarna lekker een korte wandeling. 

eten tijdens feestdagen

10. Plan je trainingen

Start vroeg met je trainingen zodat je er vroeg op de dag klaar mee bent en voorkom op die manier dat mensen je demotiveren om te gaan trainen.

11. Geniet vooral ook van de dagen

Geniet vooral van het lekkere eten en drinken gedurende de dagen, maar doe het met mate. Wanneer je dat doet blijf je goed in vorm gedurende de feestdagen. 

Mocht je vragen hebben kun je altijd hier contact met ons opnemen. Volg ons op Facebook voor meer tips en tricks!

multivitamines training