google-site-verification=w4Br7GQUd0NdM5yhAFDOOmyGz4weRTNFeQAcxsC10jc

En nog 10 tips om gewichtstoename tijdens de feestdagen te voorkomen!

De eerste 10 tips nog niet gelezen? Lees hier de eerste 10 tips!

  1. Beperk toetjes

Toetjes zijn er in overmate. Dit leidt vaak tot overmatig suikerconsumptie, een veelvoorkomende oorzaak van gewichtstoename. In plaats van elke lekkernij op te eten, concentreer je je gewoon op je favorieten en gooi de rest weg. 

  1. Beperk vloeibare calorieën

Tijdens de feestdagen vloeien alcohol, frisdrank en andere calorierijke dranken rijkelijk. Deze dranken kunnen een aanzienlijke hoeveelheid suiker en lege calorieën aan jouw dieet bijdragen, wat kan leiden tot gewichtstoename. Bovendien wordt alcoholgebruik vaak in verband gebracht met een verhoogde eetlust en is het een risicofactor voor gewichtstoename.

  1. Gebruik een kleiner bord

Dinner Party’s zijn gebruikelijk tijdens de feestdagen. Maar deze vieringen hoeven je dieet niet te verpesten als je van een kleiner bord eet. Mensen hebben de neiging om grotere porties van grote borden te consumeren, wat kan leiden tot overeten. Een kleiner bord is dus een gemakkelijke manier om jouw porties te regelen.

  1. Wijzig jouw recepten

Calorierijke zelfgemaakte gerechten zijn de belangrijkste oorzaak van gewichtstoename tijdens de feestdagen. Je kunt het caloriegehalte van recepten echter op veel manieren verlagen. Hier zijn een paar ideeën:

Bakken

  • Vervang boter door appelmoes, gepureerde banaan of pompoenpuree.
  • Gebruik in plaats van suiker een caloriearme vervanger zoals stevia
  • Voeg gedroogd fruit toe in plaats van chocoladeschilfers of snoepjes.

Koken

  • Breng gerechten op smaak met kruiden en specerijen in plaats van boter.
  • Gebruik kookmethoden zoals bakken, stomen of grillen in plaats van frituren.
  • Vervang zware room met magere melk.
  • Vervang roomkaas, zure room en mayo met Griekse yoghurt.
  1. Weeg jezelf regelmatig

Als je tijdens de feestdagen regelmatig op de weegschaal stapt, kun je jezelf aan je gewicht doelen herinneren, zodat je actie kunt ondernemen voordat er aanzienlijke gewichtstoename optreedt. Studies suggereren dat mensen die zichzelf regelmatig wegen, beter afvallen dan degenen die zichzelf niet wegen.

  1. Gebruik het buddy-systeem

Veel mensen melden succes met hun gewicht doelen wanneer ze een partner hebben die kan motiveren en helpen. Probeer een afvalmaatje te vinden met vergelijkbare gewichtsdoelen, want deze persoon kan jou tijdens de feestdagen gemotiveerd en verantwoordelijk houden.

  1. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen

Bewerkte maaltijden – zoals aardappelpuree in dozen en vulling – zijn meer dan ooit beschikbaar. Hoewel deze voedingsmiddelen snel en gemakkelijk zijn, bevatten ze vaak overtollige suiker en ongezonde vetten die een negatieve invloed hebben op je gewicht.

  1. Plan vooruit

Vooruit plannen kan een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van gewichtstoename tijdens de feestdagen. Als je feestjes op de kalender hebt, vraag dan welk eten er wordt geserveerd of neem je eigen gerecht mee. Bepaal van tevoren wat en hoeveel je gaat eten.

De eerste 10 tips nog niet gelezen? Lees hier de eerste 10 tips!

  1. Sla een ronde over

Vakantiemaaltijden worden soms in buffetvorm geserveerd, met verschillende opties om uit te kiezen in onbeperkte hoeveelheden. Dit leidt ertoe dat mensen zichzelf iedere seconden kunnen bedienen. Aangezien de calorieën uit meerdere porties snel kunnen bijdragen aan gewichtstoename, moet je jezelf beperken tot slechts één bord.

  1. ‘Draw the line’

Tijdens de feestdagen hebben veel mensen een ‘ik begin morgen’-mentaliteit, wat uiteindelijk kan leiden tot ongezonde gewoonten. Als je serieus bezig bent met het beheersen van je gewicht, kan het handig zijn om een ​​grens te trekken, grenzen voor jezelf te stellen en je aan je doelen met betrekking tot voedselinname te houden. Het is prima om nee te zeggen tegen bepaalde voedingsmiddelen en gewoonten die niet aansluiten bij jouw doelen.

‘The Bottom line’

Hoewel het tijdens de feestdagen ontmoedigend kunnen zijn om op gewicht te blijven, kunnen meerdere tips en trucs je helpen om in deze tijd van het jaar gezond, gelukkig en bewust te blijven.

Naast algemene dieettips, is het het beste om ervoor te zorgen dat je voldoende lichaamsbeweging krijgt en jouw inname van chocolade, snoep, etc. voor de feestdagen beperkt.

Ook interessant voor jou: Fit blijven tijdens de feestdagen.

En NOG 6 tips om niet aan te komen tijdens de feestdagen!

gewichtstoename tijdens de feestdagen