google-site-verification=w4Br7GQUd0NdM5yhAFDOOmyGz4weRTNFeQAcxsC10jc

Dus… Wat is het Keto-dieet precies?

Na deze blog hoef je niet alleen te glimlachen en te knikken als mensen over het Keto-dieet praten!

Het is een grote trend op dit moment: het keto-dieet, maar wat is dit dan precies. Je ziet online dat sterren zoals Kim Kardashian het keto-dieet volgen. Is dit misschien ook iets voor jou? In deze blog proberen we je niet te overtuigen van het keto-dieet maar het uit te leggen zodat je weet wat er op dieet gebied speelt! Bij Jon Horton adviseren wij namelijk geen dieet maar een levensstijl maar daar zal ik op het einde nog even over terug komen!

Het keto-dieet is een afkorting voor het ‘ketogeen dieet’ en gaat helemaal over het minimaliseren van je koolhydraten en het verhogen van je vetten. De bedoeling hiervan is dat je lichaam vet gaat gebruiken als vorm van energie. Hoewel ieders lichaam en behoeften verschillen zal het er ongeveer zo uitzien: 60-75% van je calorieën bestaan uit vet. 15-30% van je calorieën uit eiwit en 5-10% van je calorieën uit koolhydraten.

keto

Na ongeveer twee tot zeven dagen van dit dieet, ga je in iets wat ketosis wordt genoemd. Dit is de toestand waar je lichaam in komt als het niet genoeg koolhydraten heeft om te gebruiken voor energie. Dan begint eigenlijk het vet te verbranden omdat het lichaam geen koolhydraten kan verbranden.

Waarom werd het keto-dieet zo trendy?

Geloof het of niet, het keto-dieet is ontworpen om mensen met epileptische aandoeningen te helpen, niet om mensen te helpen met afvallen. Dit komt omdat de ketonen die door dit dieet worden geproduceerd, epileptische aanvallen kunnen helpen minimaliseren!

Maar de mensen die het keto dieet begonnen te volgen, merkten gewichtsverlies. Vooral de mensen die weinig koolhydraten aten.

Wat kun je verwachten met het keto-dieet?

Het duurt gewoonlijk drie tot vier dagen voordat je lichaam ketose begint te gebruiken. Eerst zal het lichaam het suiker in je lichaam opgebruiken. Mensen krijgen vaak wel wat problemen wanneer ze aan het keto-dieet beginnen. Dit wordt ook wel de ‘keto-griep’ genoemd. Bijwerkingen kunnen zijn: duizeligheid, misselijkheid, krampen, hoofdpijn, diarree en vermoeidheid. Gelukkig duurt deze ‘keto-griep’ vaak niet langer dan een week.

Oké maar zal het MIJ daadwerkelijk helpen om gewicht te verliezen?

Waarschijnlijk, en er zijn een paar redenen waarom. Om te beginnen verminderen mensen hun dagelijkse calorie-inname meestal tot ongeveer 1.500 calorieën per dag . Dit omdat gezonde vetten en magere eiwitten je eerder verzadigd maken. Daarbij komt dat het meer energie kost om vet en eiwitten te verwerken en zo verbrandt je iets meer calorieën dan je eerst deed. Dit zal in verloop van tijd leiden tot gewichtsverlies.

Iedereen is natuurlijk anders, dus hoeveel je nu weegt en hoe strikt je je aan het dieet houdt zal effect hebben op je gewichtsverlies. Gemiddeld verlies je met het keto-dieet 0,5 tot 1 kg per week.

Voor wie werkt het keto-dieet het beste?

Zoals we dus al eerder aangaven is het keto dieet ideaal voor mensen met epileptische aandoeningen. Als je dat niet bent dan wordt het door meerdere specialisten niet aangeraden om dit voor lange termijn te doen omdat het moeilijk is om vol te houden.

Dat gezegd hebbende, zal het keto-dieet werken voor iemand die dol is op vlees het gezonde oliën zoals olijfolie en saffloerolie. Het geheel onthouden van koolhydraten is voor niemand gezond want er zijn zeker ook gezonde koolhydraten die je lichaam zelfs nodig heeft!

Voedingsadvies bij Jon Horton

Bij Jon Horton zijn wij er van overtuigd dat iedereen anders is en dat iedereen ook pas een dieet kan volhouden wanneer het daadwerkelijk gebaseerd is op die persoon. Bij Jon Horton kan je naast personal training ook voor voedingsadvies bij ons terecht. Als laatste willen wij aanraden om nooit aan een dieet te beginnen zonder dat je je goed hebt ingelezen. Wil je hulp bij het kiezen van je dieet of een op maat gemaakt voedingsplan, neem dan contact met ons op!

bikiniproofcalorieën