Dit is hoe lang jij moet planken!

Waarschijnlijk doe je de plank langer dan zou moeten! Het is moeilijk voor te stellen een simpelere alledaagse oefening dan de plank. Deze beweging wordt tenslotte bepaald door het gebrek aan beweging. Je lichaam moet voor elke set: stijf, recht en stil zijn. Maar het is moeilijk om een uitdagendere en effectievere core builder te bedenken, daarom vind je zowat in elke fitness-test en coretraining, deze oefening. Dit is hoe lang jij moet planken!

De kracht van de plank komt van de stilte. Door je lichaam stijf te houden – bilspieren en core aan te spannen en te focussen op het knijpen – maximaliseer je de tijd van je core onder spanning, een belangrijke stimulans voor het opbouwen van kracht. Inderdaad, een onderzoek door Canadese onderzoekers toont aan dat het zelfs effectiever is dan dynamische buikspieroefeningen zoals de ‘curl-ups’ en de Russische draai om je core te versterken bij zijn primaire taak: het ondersteunen en stabiliseren van je wervelkolom.

Dus hoe lang moet je de plank vasthouden om je resultaten te verbeteren? 

Ervan uitgaande dat je niet voor het wereldrecord gaat – 8 uur, 15 minuten en 15 seconden – varieert het advies doorgaans van 10 seconden tot ongeveer twee minuten. Waar iedereen het over eens is, is dat het de sleutel van deze oefening is om je core uit te dagen, of je nu meerdere korte sets of een paar lange sets doet.

Volg het advies van beide uiteinden van het spectrum en wissel af en toe jouw standaard langere sets van de plank uit voor tweemaal een aantal korte. Maar als je absoluut een topoefening nodig hebt voor je trainingssessies en je bent niet zo ervaren in de sportschool, overschrijd dan niet langer dan 60 seconden een plank. Als uithoudingsvermogen jouw ultieme doel is, onthoud dan dat alles langer dan 2 minuten contraproductief kan werken. Dit is hoe lang jij moet planken!

Hulp bij een goed trainingsschema?

Weet jij niet waar je zou moeten beginnen in de sportschool en heb je eigenlijk ook weinig motivatie om te gaan sporten? Denk dan eens aan een personal trainer. Onze personal trainer: Jon Horton bevindt zich in Utrecht en helpt jou graag op het gebied van fitness en voeding.

Wil jij een gratis proefles? Neem dan contact met ons op via deze link! Meer weten over Jon Horton? Volg ons via Instagram!

0
eerste proeflesbalans