Deel 2: de momenten dat je NIET op een weegschaal moet gaan staan

In de vorige blog hadden we het al even over de momenten wanneer je niet op de weegschaal moet gaan staan. In deze blog geven wij hier een vervolg op.

Op maandag

Over het algemeen houdt niemand van de maandag morgen, dus start je week dan ook niet slecht door ‘s ochtends op de weegschaal te gaan staan. Veel mensen gaan juist wel op de maandag omdat ze dan willen kijken of ze na het weekend, waarin je over het algemeen toch wel meer eet, zijn aangekomen. Vaak is dit dus ook het geval, maak je echter geen zorgen. Normaal gesproken is dit op woensdag weer rechtgetrokken en zit je weer op je normale gewicht. 

Na je vakantie

Laten we even heel eerlijk zijn. Op je vakantie ga je gewoon genieten van het lekkere eten en het mooie weer en wil je niet nadenken over de nadelen hiervan. Wees dan ook slim en pak na je vakantie je trainingsschema gewoon weer op, maar ontwijk de weegschaal nog even. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je teleurgesteld raakt en dat wil je natuurlijk niet hebben na een heerlijke vakantie. Er zijn natuurlijk wel wat trucjes om niet te veel aan te komen tijdens je reis, bijvoorbeeld gezonde snacks nemen tijdens het reizen en veel water drinken. Dit werkt namelijk tegen uitdroging maar zorgt er ook voor dat je minder honger hebt en hierdoor dus minder eet. 

Op een warme zomerdag

Je zou denken dat al die oefeningen die je voor de zomer hebt gedaan ervoor zorgen dat je strak in je bikini zit of superfit je zwembroek aan kunt trekken, maar je weegschaal kan door het warme weer toch iets anders aangeven. Dit komt voornamelijk door je nieren die proberen meer vocht in je lichaam te houden. Hierdoor zul je waarschijnlijk iets zwaarder zijn door het vocht dat je lichaam vasthoudt, zelfs als je zweet. Wel weer goed nieuws voor de mensen die vaak in de airco zitten, deze zullen minder snel aankomen door het warme weer!

Als je last hebt van constipatie

Constipatie is niet alleen vervelend, het kan ook voor tijdelijke gewichtstoename zorgen. In sommige gevallen kun je zelfs tot bijna een kilo aankomen. Raak echter niet in paniek, wanneer de constipatie over is zit je bijna direct alweer op je normale gewicht. Zorg ervoor dat je voldoende vezels en water binnenkrijgt en dan komt het vanzelf weer goed. 

Na de feestdagen

Zelfs de meest toegewijde fitboy of fitgirl heeft tijdens de feestdagen moeite om nee te zeggen tegen al het lekkere eten. Hierdoor is het vaak niet verstandig om direct na de feestdagen op de weegschaal te gaan staan. Tip: neem gewoon lekker de extraatjes, maar vergeet je trainingsschema niet. De weegschaal komt wel weer in januari! 

Eten van teveel koolhydraten

Het eten van teveel koolhydraten kan voor gewichtstoename zorgen. Je lichaam slaat namelijk de overtollige koolhydraten op in je lever en je spieren totdat je deze nodig hebt. 

Deze ‘opslag’ zorgt voor gewichtstoename, zeker in combinatie met het drinken van water. Mocht het je opvallen, om na een dag met brood en pasta, dat je zwaarder bent geworden neem dan de volgende dag granen en groenten op in je voeding. 

Hoe en wanneer kun je jezelf dan het beste wegen? 

Het beste moment om jezelf te wegen is ‘s ochtends nadat je naar de wc bent geweest en nog niks hebt gegeten of gedronken. Wanneer je dit doet zorg en dan ook voor dat je dezelfde kleren draagt, het liefst niks, zodat je je altijd op hetzelfde moment en op dezelfde manier weegt. Vervolgens is het verstandig om je voortgang bij te houden. Dit kan op een papiertje, maar hier heb je tegenwoordig ook verschillende apps voor. 

Mocht je hier verder nog vragen over hebben. Neem dan hier contact op met ons. Volg ons op Facebook voor meer tips en tricks!

weegschaalwaarom kom ik aan terwijl ik train