Deel 1: de momenten dat je NIET op een weegschaal moet gaan staan

Misschien stap je er elke ochtend op, of stop je hem juist diep weg in je kast. Hoe dan ook, je hebt hoogstwaarschijnlijk een haat/liefde verhouding met jouw weegschaal. Net als zoveel anderen vind je waarschijnlijk dat het regelmatig wegen van jezelf je helpt om je fitnessdoelen in gedachten te houden. Wat je precieze reden ook is, vaak voel je je waarschijnlijk teleurgesteld omdat de weegschaal iets anders aangeeft dan wat je dacht/had gehoopt. Wij hebben een aantal momenten voor je opgeschreven wanneer je zeker niet op de weegschaal moet gaan staan om teleurstelling te voorkomen.

Direct na je workout

Als je het type bent om direct na je training op de weegschaal te gaan, ben je hier waarschijnlijk vaak teleurgesteld vanaf gekomen. Soms komt het wel eens voor dat je lichter bent dan daarvoor, dat komt dan waarschijnlijk omdat je heel veel hebt gezweet en hierdoor veel vocht hebt verloren. Vaak is het echter zo dat je na een uur zwaar sporten meer weegt dan daarvoor, dus wees niet teleurgesteld na het sporten. Na het sporten willen jouw spieren zich herstellen en dit zorgt ervoor dat je gewicht tijdelijk toeneemt. Weeg jezelf dus voordat je naar de sportschool gaat of wacht tot de volgende dag. 

Wanneer je weegschaal op je vloerkleed staat

Deze had je even niet zien aankomen he?! Niet alles heeft te maken met jouw lichaamsbouw of vorm van de dag, maar ook met de plek waar je je gaat wegen. Vaak is het namelijk zo dat je meer weegt als jouw weegschaal op een tapijt ligt. Over het algemeen zijn de verschillen bij een digitale weegschaal niet zo groot als bij een analoge weegschaal. 

Wanneer je ongesteld bent

Mannen, deze kun je gerust overslaan hoor! Maar dames, probeer de weegschaal gedurende je ongesteldheid te ontwijken. Het kan namelijk voorkomen dat je zelfs tot vijf kilo aankomt, dit is dan voornamelijk vocht. Dit is natuurlijk niet leuk. Om dit te voorkomen is het goed om voeding te eten dat kalium bevat zoals bananen, meloenen en gezonde vetten zoals zalm en noten. 

Wanneer je kleren aan hebt

Het zal geen verrassing zijn, maar jezelf wegen met kleren aan is over het algemeen niet verstandig. Wanneer je je kleren aan hebt kan je zo al gauw 2 tot 2,5 kilo zwaarder zijn dan zonder kleren. 

Na een stevig avondmaal

Ook deze is natuurlijk niet geheel verrassend, maar jezelf wegen na het eten is gewoon niet verstandig. Je eten moet dan namelijk nog verteerd worden. Onthou dat 20% van je maaltijden eigenlijk water is en zelfs een een kopje water al bijna 200 gram extra aan je gewicht is. 

Wanneer je weegschaal in de aanbieding was 

Top jouw weegschaal was in de uitverkoop! Het nadeel hiervan is wel weer dat deze over het algemeen wel minder nauwkeurig zijn dan een iets duurdere weegschaal. Wees dus niet te zuinig op het aanschaffen van een weegschaal als je een nauwkeurige weegschaal wilt hebben.

In de volgende blog gaan wij verder met de momenten waarop je niet op een weegschaal moet staan. Mocht je in de tussentijd alvast wat vragen hebben neem dan hier contact met ons op. Volg ons op Facebook voor meer tips en tricks!

holidaysmomenten