Back in shape na de zwangerschap?

Al heel wat jaren helpen wij met het Beautiful Mama Program nieuwe moeders hun fitness en shape terug te vinden na de zwangerschap. Dit is best een uitdaging, want in verschil met ‘normale’ trainingprogramma’s hebben deze nieuwe mama’s een heleboel te verwerken gehad. De hormonen gieren nog door het lichaam, prioriteiten zijn veranderd en alle normale dagelijkse bezigheden moeten opnieuw ingedeeld worden. En dan willen we ook nog terug in shape…  Kan dat? Ja, dat kan!

Eerlijk is wel om te vertellen dat leeftijd en erfelijke factoren een rol spelen bij de mogelijke resultaten. Tevens merken wij een duidelijk verschil bij mensen die voor hun zwangerschap al een fit leven hadden. De belangrijkste factor is het gewicht dat je bent aangekomen tijdens de zwangerschap en hoeveel van dat gewicht echt te danken was aan de zwangerschap en hoeveel onder de noemer ‘snackkilo’s vallen.

Afvallen na zwangerschap

Ervan uitgegaan dat u op een gezond gewicht was voordat u zwanger werd, laten onderzoeken het volgende zien: “als je meer dan de normale zwangerschapskilo’s bent aangekomen tijdens de zwangerschap (uw verloskundigen hebben u hiervan vast op de hoogte gesteld), heb je twee keer zoveel kans op overgewicht na twee jaar na uw zwangerschap”. Wacht dus niet te lang met het werken aan overgewicht! Sommige dames vragen informatie bij ons over een Beautiful Mama Programma terwijl de kinderen al op school zitten. Dat is een beetje laat. Maar te snel kan ook niet… Hier zijn wat richtlijnen om u op de rit te helpen.

Wanneer starten met sporten na de zwangerschap?

Wanneer moet je starten met sporten na de zwangerschap? De eerste weken: wees niet verbaasd en bezorgd als het lijkt of u nog steeds vijf maanden zwanger bent. Tijdens de bevalling verlies je wel wat kilo’s door het gewicht van de baby, placenta, vruchtwater, water en bloed, maar de banden zijn nog behoorlijk opgerekt en ook de baarmoeder is nog niet terug in zijn normale vorm. Tegelijkertijd gaan de borsten melk produceren en houdt het lichaam vocht vast door hormonen. In deze tijd is het vooral belangrijk veel te rusten, gezond te eten en te genieten van uw kindje.

Bij een gezonde bevalling waarbij alles goed is verlopen en ook op de nacontrole geen complicaties zijn geweest, kunt u na acht weken beginnen met gewichtcontrole en sporten. Wel is het belangrijk aangepaste oefeningen te doen en rustig aan te beginnen. Makkelijk gezegd: alle voorwaartse en achterwaartse bewegingen mag u maken. Geen zijpassen. Aerobic, zumba en andere soortgelijke activiteiten zullen dus nog even moeten wachten.

Onder begeleiding kunt u trainen met losse gewichten of kies anders voor machines in de sportschool waarbij u alleen naar voren of achteren beweegt en u uw benen niet hoeft te spreiden. Rustig aan wat buikspieroefingen doen is prima en bijvoorbeeld zitfietsen als cardio is perfect. Na 12 weken kunt u weer meer oefeningen doen en langzaamaan keert u terug naar uw normale activiteiten.

Voeding na de zwangerschap

Met voeding is het belangrijk om in deze tijd geen strenge diëten te volgen. Uw lichaam is aan het herstellen en heeft energie nodig om te bouwen. Als u gezond eet zult u merken dat u vanzelf afvalt. Eet veel groente, kies juiste koolhydraten en vergeet niet op de juiste vetten te letten. Deze zijn juist nu belangrijk om het hormoonbalans weer terug te krijgen.

Alles wat u doet is natuurlijk met goedkeuring van de arts. Overleg en geef uw lichaam de tijd. Maak bewuste keuzes en vergeet uzelf niet. Een gezonde en fitte mama is zeker een goed voorbeeld voor het nieuwe leventje wat u op de wereld heeft gebracht. Geniet daar vooral heel erg veel van!

Personal trainer Utrecht

Ga aan de slag met Jon Horton, dé personal trainer in Utrecht! Samen met Eliza maakt hij een sport- en voedingsprogramma op maat zodat je zo weer in shape bent na de zwangerschap. Vraag een gratis en vrijblijvende proefles om meer te ontdekken over Jon en Eliza!

0
voeding tijdens zwangerschap