Hoe krijg je alcohol sneller uit je lichaam?

Eigenlijk weten vele mensen al dat ze tijdens koningsdag te veel gaan drinken, of in ieder geval meer dan dat ze normaal zou doen bij een etentje of bij een verjaardag, het is natuurlijk ook wel feest! Heel Nederland staat op zijn kop, en of je het nou wel of niet een leuk feest vindt je komt er niet echt omheen.

Niet alleen voor de dag na koningsdag is het handig om te weten wat alcohol eigenlijk met je lichaam doet, maar ook voor de rest van het jaar. Niemand heeft zin in een kater dus hoe krijg je alcohol sneller uit je lichaam? Deze blog zal voor na koningsdag erg toepasselijk zijn voor de meeste!

Wanneer is de alcohol uit mijn lichaam?

Dit kan onwijs lang duren en hangt echt af van een aantal factoren: hoeveel heb je gedronken, hoe hoog was het alcoholpercentage, maar ook: leeftijd, herkomst, lichaamsvet en hoeveel je, voordat je ging drinken, hebt gegeten.

Het is dus niet heel goed te bepalen wanneer je alcohol echt uit je lichaam is. Het gemiddelde is dat als je ongeveer een alcoholpromillage hebt van 0,8 waarmee je nog legaal mag rijden in Nederland, denk aan ongeveer 2 glazen wijn of bier, dan duurt het je lichaam 5 uur (ja wow!) om dit geheel uit je lichaam te krijgen.

Wat kan ik doen om het te versnellen?

Wil je echt dat het alcohol sneller uit je lichaam gaat, zodat je je gewoon sneller beter zult voelen, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Om precies te zijn, zijn er drie dingen waar je aan moet denken: je ademhaling, zweet en urine. Je metabolisme is verantwoordelijk voor het afbreken van alcohol, dus als je deze weet te verhogen zal alcohol sneller uit je lichaam gaan. Onderstaand hebben wij een aantal tips voor jullie opgeschreven:

Drink veel water

Zorg ervoor dat je veel water drinkt. 2 liter is het minimale wat je moet drinken om ervoor te zorgen dat je jouw lichaam gaat zuiveren.

diëten

Eet goed voordat je gaat drinken

Oké dit is iets wat je niet kan doen als je al eenmaal een kater hebt, maar dit is wel verstandig voordat je gaat drinken. Eet genoeg maar ook vooral gezond, het voedsel zal zo het grootste deel van de alcohol opslurpen, zo ben jij hier de volgende dag sneller vanaf.

Voordat je gaat slapen

Neem voordat je gaat slapen een groot glas water. Zo zorg je dat je lichaam ‘s nachts al kan gaan herstellen.

In the morning

Drink ‘s morgens veel water en eet een stuk brood. Een boterham absorbeert de alcohol dat nog in je systeem is achtergebleven.

Sporten!

Nee het is misschien niet verstandig dat je een keiharde bootcamp gaat doen, maar beweging zorgt ervoor dat je metabolisme gaat stijgen. Probeer in de ochtend 20 tot 30 minuten beweging te krijgen. Een rondje hardlopen zodat je het alcohol eruit kunt zweten. Werk hard en neem daarna een warme douche.

De rest van de dag is het belangrijk dat je voldoende water drinkt! Alcohol kan de gehele dag nog in je lichaam zitten dus blijf hier bewust van!

Wil je hulp met jouw work-out? Wil je iemand die ervoor zorgt dat je zeker weten gaat sporten of je nou wel of niet hebt gedronken? Dan is een Personal Trainer misschien wel wat voor jou! Je kunt een gratis proefles nemen om te kijken of het iets voor jou is! 

0
alcoholstress