9 manieren om meer energie te krijgen als je moe bent!

Oké we kunnen nog zoveel tips opschrijven voor meer energie maar de beste manier om je hele dag door te komen zonder dat je half in slaap valt is om ‘s nachts voldoende te slapen….

SERIEUS?! Niets kan slaap vervangen. De meeste mensen hebben zeven tot negen uur slaap nodig om zich op hun best te voelen!

Toch is het niet altijd mogelijk (slechts één Netflix aflevering meer of minder kan geen kwaad, toch?). Het goede nieuws is dat wij een aantal snelle tips voor jou hebben opgeschreven die energie-opwekkend zijn en die je kunt proberen indien je wel een keer weinig hebt geslapen.

Water drinken

We hebben het belang van water al een keer eerder uitgelegd, maar we kunnen het niet vaak genoeg blijven zeggen. Geef toe: je drinkt waarschijnlijk niet zoveel water als dat je zou kunnen. Uitdroging is een van de belangrijkste redenen waarom je energieniveau omlaag gaat of blijven.

Met water houden we altijd een gemiddelde aan van 2 liter per dag. Dit is heel erg veel wanneer je normaal eigenlijk helemaal geen water drinkt. Bouw het op: begin met 1 liter per dag en breid het uit naar 1,5!

Kies koffie i.p.v. energiedrankjes

Ja, een snelle shock van vloeibare cafeïne kan je zeker tijdelijk opbeuren, maar goed hoe zit het daarna dan? Blijf uit de buurt van energiedrankjes, deze geven je namelijk maar een tijdelijke boost. Wanneer je energiedrank is uitgewerkt zul je je nog moeier voelen dan voorheen. Tijdelijk een fijne oplossing maar dus niet voor in de long-run. Je kunt beter koffie nemen wanneer je een boost nodig hebt.

Snack zowel koolhydraten en eiwitten

De energie van je lichaam komt van de calorieën die je consumeert, dus als je je traag voelt, moet je misschien wat meer brandstof gaan bijvullen. Ga niet naar de snoepautomaat maar kies voor een energieke (en gezonde) snack. Het is belangrijk dat je kiest voor koolhydraten en een eiwit voor de maximale boost. Denk bijvoorbeeld aan een appel en een stukje kaas, een cracker met notenboter of een halve eiwitreep.

Loop een paar rondjes rond je werk (of sta regelmatig op voor water)

Als je merkt dat je ogen aan het dichtvallen zijn, dan is er een eenvoudige oplossing: maak een wandeling. Het is een energiebron die je bloedcirculatie verbetert en je spieren actief houdt!

En voordat je begint te klagen dat er geen mogelijkheid is om naar buiten te gaan, weet dan dat frisse lucht niet verplicht is om deze tip te laten werken. Loop gewoon regelmatig een rondje in het pand, loop een paar trappen op en af. Je zult merken dat je meer energie krijgt!

Houd je gordijnen open en wordt wakker door het daglicht

Als je nog een reden nodig hebt om de zon als je vriend te beschouwen, let dan op! Als je je gordijnen opent en daglicht in je slaapkamer laat zodra je ‘s ochtends wakker wordt, kun je je de gehele dag energieker voelen.

meer energie

Ga je gang, neem een POWER NAP!

Als je een fulltime baan (of kinderen) hebt, is het waarschijnlijk uitgesloten dat je een dutje kan doen als je moe bent. Maar er is goed nieuws: je hoeft geen lang dutje te doen om de voordelen te plukken van deze powernap!

De ideale lengte voor een powernap is ongeveer 20 minuten. Langere dutjes zorgen er voor dat mensen slaperiger worden, deels omdat je dan verder in je slaapcyclus raakt.

Probeer te sporten voor het ontbijt

Naast het feit dat je je zelfs voor de start van de dag super productief voelt, kan trainen in de ochtend je energie verhogen, angsten onder controle houden en stress verminderen! Twee grote energiezuigers!

Wil je hulp met het laatste? Lees hier dan meer over Personal Training Jon Horton in Utrecht!