7 dingen die je nooit in de sportschool zou moeten dragen!

Ken je die uitspraak: je moet je kleden voor succes? Ja dit geldt niet alleen voor je kantoor outfit! Wat is je draagt in de sportschool is voor 100 procent van invloed op je prestaties! Hier zijn wij van overtuigd! Die tien jaar oude sportbeha, of dat katoenen shirt die je al draagt sinds de middelbare school, kan het trainen zelfs moeilijker maken en, erger nog, je lichaam beschadigen!

Wij hebben even een aantal dingen voor je opgeschreven die je nu uit je kast moet gooien, of in ieder geval niet meer aan moet doen wanneer je gaat sporten!

100% katoenen kleding

Onderzoek toont aan dat katoenen kleding minder stinkt dan synthetische stoffen, dus waarom weggooien? Omdat katoen letterlijk geen greintje zweet absorbeert, waardoor je eigenlijk het gevoel hebt dat je op een gegeven moment een natte handdoek draagt…

Hoe meer vochtige kleding, hoe waarschijnlijker dat bacteriën zullen groeien, vooral als je deze kleding al voor langere tijd draagt. Als ‘open’ delen van je huid worden blootgesteld aan de bacteriën, kan dit leiden tot een schimmelinfectie op locatie… Kies in plaats van katoen voor zweetafvoerende stoffen die zijn gemaakt om in te bewegen

Oude sneakers

Er is een algemene vuistregel dat je sneakers ongeveer 500 kilometer kan dragen voordat je ze moet vervangen. Als je geen kilometers bijhoudt is het lastig om bij te houden wanneer je je sneakers moet weggooien. Het moment dat je je sneakers moet weggooien is wanneer de loopvlakken op de bodem versleten raken. Wanneer je bijvoorbeeld het logo van je sneakermerk niet meer kunt zien dan is het ook een moment om nieuwe schoenen aan te schaffen.

Het probleem met oude sneakers? Ze bieden minder demping en schokabsorptie, en naarmate de onderkant versleten raakt, kan het zorgen voor pijn in je voeten tot zelfs pijn in knieën en heupen!

Gewone bh’s of uitgerekte sportbeha’s

Voor de liefde van je borsten is het belangrijk om een goede sportbeha te dragen. Hangende oude sportbeha’s met uitgerekt elastiek zijn een slecht idee, net als gewone bh’s. Als je niet voldoende ondersteuning krijgt tijdens het sporten is het stuiteren niet het enige waar je je zorgen over moet maken. Het kan zelfs voorkomen dat je door het niet dragen van een sportbeha je uiteindelijk last krijgt van je bovenrug en schouders!

Sieraden

Als je liever je sieraden niet in de kleedkamer achter laat dan kan je ze beter thuis laten. Bijvoorbeeld een ketting: als je met een hanger loopt, dan hoop ik dat je geniet van het feit dat het tegen je borst en in je gezicht slaat. Het dragen van ringen kan ervoor zorgen dat je de grip verliest op gewichten. Met armbanden kan je blijven haken aan van alles en nog wat. Al met al een duidelijke reden waarom je gewoon geen sieraden om moet doen.

Te strakke kleding

Strakke leggings vallen hier niet onder, dit is namelijk gemaakt om beweging mogelijk te maken. Maar kleding wat gewoonweg te klein of te strak is? Dat kan meer kwaad dan goed doen! Kleding moet niet zo strak zitten dat het bepaalde bewegingen beperkt, bijvoorbeeld dat je niet kunt bukken of je armen niet over je hoofd kunt houden.

Kleding moet ook niet zo strak zijn dat het de bloedsomloop beperkt. Te kleine broeken kunnen zorgen voor kramp in de benen, terwijl strakke sportbeha’s zelfs je ademhaling kunnen beperken!

Super-baggy kleding

Zeker als je gaat trainen met een personal trainer dan is het handig dat je trainer wel kan zien hoe je lichaam zich beweegt! Misschien doe je de oefening wel verkeerd en zorg je dat de verkeerde spieren getraind worden.

Een gezicht vol make-up

Dit moet echt vanzelfsprekend zijn, maar make-up is niet voor in de sportschool. Wanneer je zweet kan vuil en olie zich opstapelen onder je make-up wat uiteindelijk kan leiden tot acne-uitbarstingen en irritaties.

En zo begint er een vicieuze cirkel waarin je meer make-up gaat dragen om je vlekken te verdoezelen die veroorzaakt worden door het dragen van make-up tijdens het sporten.

Op zoek naar een personal trainer in de regio Utrecht? Zoek dan niet verder: Jon Horton! Kom voor een gratis proefles!

hoofdpijn tijdens het sporten