5 tips voor een gezonde pakjesavond!

Sinterklaas is weer in Nederland en dat betekent naast je schoen zetten ook heel veel snoepgoed. De pepernoten lagen al in augustus in de winkels dus het niet mee krijgen is niet te doen. Pepernoten, chocoladeletters, banketstaven en marsepein vliegen om je oren. Maar wat als je net goed bezig bent met afvallen. Dan is december ‘BY FAR’ de moeilijkste maand die er is.

Het is belangrijk dat je de verleiding wel kunt weerstaan tijdens dit heerlijke Hollandse feest. Een beetje genieten mag natuurlijk wel, maar je moet achteraf geen spijt krijgen van je beslissingen. Daarom hebben wij een aantal tips opgeschreven die jou gaan helpen het sinterklaas festijn door te komen zonder dat je volgepropt je bed in stapt!

sinterklaas

Kies het juiste moment

Het wordt ons nou eenmaal heel erg lastig gemaakt om de verleiding te weerstaan. Niet alleen wanneer het gaat over sinterklaas snoepgoed overigens. Maar het is belangrijk dat je dit wel doet en één moment uitkiest wanneer jij mag genieten van dit feest. Dus je geniet alleen van de pepernoten en alles eromheen op bijvoorbeeld 5 december. Niet eerder en ook niet later! Zo is sinterklaas voor jou nog een groter feestje want je werkt ergens naar toe. Heb je wel al pepernoten lopen eten voor het sinterklaasfeest dan adviseren wij je op dan op 5 december je meer in te houden!

Maak je eigen lekkernijen

Ben jij helemaal gek op augurken met kipfilet er om heen? Dan is dat een goed alternatief om te maken. Het is namelijk ook een beetje psychologisch, wanneer de snoep er staat ga je er sneller van eten. Wanneer je een alternatief op tafel hebt staan zal je sneller kiezen voor de gezonde versie.

Je kunt ook zelf pepernoten maken, dan bepaal je geheel zelf wat voor ingrediënten je er in gooit. Minder suiker bijvoorbeeld!

Maak kleinere porties

Het ‘all you can eat’ concept moet op 5 december niet aanwezig zijn. Onwijs grote zakken pepernoten, iedereen een eigen chocoladeletter, dan nog een boterletter en wat marsepein… Alles heb je gekocht want het is toch een beetje feest. Vaak eet je jezelf voller dan dat je zou doen wanneer je het gewoon niet hebt gekocht.

Het overeten is gelukkig makkelijk te voorkomen. Zorg ervoor dat je niet teveel op tafel neerzet. En anders alleen met het doel dat het voor de kinderen of kleinkinderen is. Jij eet jouw zelfgemaakte lekkernijen of neemt een klein bakje pepernoten waar je dan onwijs van kunt genieten!

Nog een extra tip hierbij is dat je op pakjesavond wel je normale avondeten gaat eten. Niet dat je meer ruimte gaat bewaren voor het snoepgoed. Eet gewoon een goede maaltijd zodat je voller zit wanneer het snoepgoed op tafel komt!

Balansdag

Heb je toch lekker gesmokkeld tijdens Sinterklaas avond? Dan is het tijd voor een balansdag. De hoeveelheid suiker zal je niet goed hebben gedaan en daarom moet je weer even terug naar 0.

Wat is een balansdag? Een balansdag is een dag waar je extra goed let op wat je eet. Je eet uitsluitende gezonde en zoveel mogelijk koolhydraatarme producten. Nog meer tips op zo een balansdag zijn: maximaal 1 stuk fruit, drink extra water, eet niets meer na het avondeten en halveer je porties.

Verder is het belangrijk dat je op balansdag meer gaat bewegen. Dus plan nu alvast je sportschoolbezoek op 6 december in. Het is beter om nu veel krachttraining te doen!

Geef ongezond snoepgoed weg

En de laatste tip die we je kunnen geven voor een gezonde sinterklaas is dat je het ongezonde snoepgoed weg geeft. Wij weten heus dat op het werk, thuis en misschien zelfs in de sportschool snoepgoed aanwezig is. Biedt iemand je dit aan, bedankt vriendelijk. Krijg je het mee als cadeautje, geef het dan weg aan iemand die niet midden in zijn dieet zit.

Als je dan toch iets krijgt dan is het beter als je dan een pure chocoladeletter krijgt. Hier kun je af en toe wel een stukje van eten!

Hopelijk hebben we je geholpen met sinterklaasavond! Onthoudt wel dat genieten en ontspanning ervoor zorgt dat je beter in je vel zit en dus ook meer zal gaan sporten. Jezelf straffen is niet de optie hierdoor zal je alleen maar minder zin krijgen in afvallen en sporten!

Wil je tijdens de feestdagen geholpen worden door een Personal Trainer? Dan kan dat! Woon jij in de regio Utrecht dan is Jon Horton ideaal voor jou. Maak nu een afspraak voor een proefles!

0
New Year's Resolutionsstress symptomen