4 redenen waarom jouw dieet je dik maakt!

Ben je ooit begonnen met een dieet, erachter komend dat er gewoon gewicht bij komt? Volgens een Engels onderzoek is gebleken dat bijna ⅓ van de vrouwen hier last van hebben nadat ze zijn begonnen met diëten.

Is dit jou ook ooit overkomen? Of is dit precies wat jou nu overkomt? We hebben 4 redenen opgeschreven waarom dit gebeurd. En geven ook tips hoe je hier weer vanaf komt!

  • Een dieet kan ervoor zorgen dat je lichaam uit balans raakt: 1 op de 3 vrouwen begint met diëten wanneer zij tussen de 15 en 20 jaar zijn. Veel van deze vrouwen maken hier een routine van en gaan 3 keer in het jaar fanatiek diëten. 10% daarvan doet dit 5 keer per jaar. Het probleem is dat de meeste diëten veelste streng zijn en ervoor kunnen zorgen dat jouw metabolisme keihard op de rem trapt en kan zorgen voor een onbalans in je lichaam. Bijvoorbeeld: het verminderen van vetten zorgt voor een overschot aan koolhydraten die je lichaam niet kunnen verbranden. Dit wordt vervolgens weggestopt in je vetcellen. En diëten die het mogelijk maken om alles te eten zorgen er weer voor dat je teveel eet. Elke keer dat je meer eet dan het lichaam nodig heeft, zelfs gezond voedsel, zal ervoor zorgen dat je meer lichaamsvet krijgt.
  • Diëten geven je geen ruimte: de meeste diëten geven geen ruimte om je als mens te kunnen gedragen. Een keertje uit eten of een keer een alcoholische versnapering is niet mogelijk. Het resultaat hiervan is dat je je slecht gaat voelen als je een keertje wel hebt geleefd. Dit kan er dan weer naar leiden dat je weer ongezond gaat eten omdat je toch het gevoel hebt dat je het al hebt verprutst. In zoveel andere gebieden accepteren we wel een gebrek aan perfectie en gebruiken we zelfs omleidingen om uiteindelijk naar ons doel te komen. Dit moet ook zo zijn met afvallen! Als je teveel eet, stel jezelf dan de vraag waarom? Wend je jezelf tot eten als beloning, comfort of een manier om angst te ontlopen? Als dat zo is zorg er dan voor dat je dit op een andere manier kunt oplossen. Het belangrijkste bij een dieet is dat je dit langere tijd kan volhouden. Het moet dus een realistisch dieet zijn. Geen hongersnood!
  • Je moet dingen eten die je niet lekker vindt: er is niets ergers dan dat je eten naar binnen moet werken wat je niet lekker vindt, maar omdat het dieet het zegt doen we het vaak toch. Dit zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat je een hekel gaat krijgen aan diëten en logisch ook toch? Het is namelijk helemaal niet nodig om dingen te eten die je niet lekker vindt. Je kan maaltijden eten waar je gewoon naar uitkijkt en waardoor je nog steeds gewoon afvalt. Het gaat erom dat je de juiste balans vindt voor jezelf. Bijvoorbeeld iemand is gek op broodjes, en zij denkt dat de enige manier om gewicht te verliezen is om hiermee te stoppen. Na een paar dagen salades te hebben gegeten stopt ze er mee en ze gaat terug op de broodjes, ze voelt zich schuldig en ontevreden. Het echte probleem is dat de broodjes een proportie hebben voor een mannelijke bouwvakker, niet een klein vrouwtje die achter haar bureau zit. Wanneer de proporties worden aangepast kan ze lekker van haar broodje genieten en tegelijkertijd gewicht verliezen.
  • Diëten verbieden voedingsmiddelen die je niet kunt opgeven: balans klinkt heel erg saai, maar als je erover nadenkt wat het echt betekent is het ontzettend verleidelijk. Voor mij betekent balans dat ik een stukje taart kan eten maar toch op gewicht kan blijven! Iedereen heeft zo wel zijn lekkere dingen waar je niet zonder kan. Denk aan chocolade, chips, kaas, brood en wijn. 1 op de 4 mensen willen dit, wanneer ze diëten, geheel opgeven. Het is mogelijk dat je dit wel gewoon blijft eten maar dan wel met mate! Bijvoorbeeld je gaat naar een restaurant en je wilt echt een toetje nemen, wat hoog is in koolhydraten en vet. Zorg er dan voor dat je tijdens je hoofdgerecht iets neemt wat laag is in vet en koolhydraten. Kies voor een gerecht met alleen maar groente of gestoomde kip. Het lijkt misschien raar als je gewend bent om alles of niks te eten, maar nogmaals dit is iets wat vol te houden valt. Meer vooruitgang, minder chaos, balans!

Voedingsadvies en voldoende beweging!

Wanneer je moeite hebt met je eetpatroon en afvallen dan ben je bij Jon Horton in Utrecht aan het juiste adres. Eliza is gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met voeding en kan jouw zelfs op afstand helpen. Daarnaast kan Jon je helpen op het gebied van sporten. Een perfecte combinatie als je het mij vraagt. Kom gratis bij ons voor een proefles of neem contact met ons op!

0
afvallenfeestdagen