12 slimme tips voor gezond eten met een budget!

Jon Horton heeft een aantal geheimen die ervoor zorgen dat je een dikkere portemonnee en een gezond lichaam overhoudt! Hier 12 tips die jou hiermee kunnen helpen:

Thuis eten

Het is misschien wel algemeen bekend, maar nog niet iedereen doet het… Maar uit eten gaan is veel duurder dan thuis eten. Naast dat het thuis eten veel goedkoper is, kun je thuis ook bepalen hoeveel koolhydraten en suikers je toevoegt in een maaltijd. In een restaurant is dat net even iets anders want hier bepaald de kok dit!

Ga niet met honger naar de supermarkt

De belangrijkste regel: ga niet winkelen wanneer je honger hebt! Je verlangens bedwingen naar die ene lekkere snack, wordt alleen maar moeilijker zodra je jezelf minder goed kunt beheersen. Eet een gezonde snack voordat je naar de supermarkt gaat en neem een boodschappenlijstje mee. Dus koop ook niets buiten je boodschappenlijst. Dus voordat je naar de supermarkt gaat, neem een appel of banaan en je bent ready to go!

Koop in bulk

Bulkproducten zoals: granen, bonen, noten en zaden zijn niet alleen vezelrijk maar ze zijn ook opmerkelijk veelzijdig om mee te koken. Naast dat dit dus heel goed voor je is, zijn deze producten vaak ook een stuk goedkoper. Oh ja, nog zoiets van deze bulkproducten ze zijn vaak lang houdbaar waardoor ze niet snel bederven of dat je ze in de vriezer kunt bewaren. Dus minder uitstapjes naar de winkel en dat is zelf al een kostenbesparing!

Uitverkoop

Korting op schoenen is fijn. Maar korting op kipfilet is beter! Profiteer van de kortingen en gebruik ze als inspiratie voor je wekelijkse menu. Je zult geld besparen en daarnaast ook nog eens verschillende voedingsmiddelen eten!

gezond

Of winkel online

Vermijd impulsaankopen door simpelweg online te shoppen. Naast de impulsaankopen is het ook gewoonweg fijn dat de bestelling aan de deur geleverd wordt! Niet zo zeer kostenbesparing maar zeker wel tijdsbesparing!

Laat je niet misleiden door de verpakking

Het is een normale denkfout dat hoe duurder een product is, hoe voedzamer het moet zijn. Er zijn veel te dure voedselproducten die een mooie verpakking hebben en er dus beter uitzien, maar echt niet gezonder zijn. Dus kies gewoon voor de goedkopere versie en wees niet bang dat je nu opeens veel minder gezond aan het eten bent!

Ga voor seizoensgebonden producten

De producten die in het seizoen worden geproduceerd, zullen in overvloed zijn, wat betekent dat dit een lagere prijs zal hebben. Daarnaast hebben deze producten vaak ook een heerlijke rijke smaak waardoor je eigen gerecht minder zout, vet en suiker nodig heeft om te smaken.

gezond

Maak een boodschappenlijst

Het alleen kopen van voedsel wat je nodig hebt is de sleutel tot gezond eten en geld besparen. Zodra je weet wat je gemiddeld per week nodig hebt kan je een boodschappenlijst maken en haal je alles voor de gehele week!

Maak meer vleesloze maaltijden

Vlees is een van de duurste producten op ons boodschappenlijstje. Met dat in ons achterhoofd is het misschien een idee om vlees te vervangen door plantaardige, zuivel en/of andere vleesloze eiwitten. Denk bijvoorbeeld eens aan bonen. Het toevoegen van een paar vegetarische maaltijden zal de uitgaven aan de supermarkt verlagen. Probeer Griekse yoghurt in plaats van spek bij het ontbijten, eieren in plaats van kip tijdens de lunch, of tofu in plaats van biefstuk voor het avondeten.

Kies voor bevroren

Ingevroren groenten en fruit worden geplukt tijdens hun maximale rijpheid en daarna direct ingevroren. Ondanks dat ze ingevroren worden blijven ze hun voedingsstoffen behouden waardoor ze net zo gezond en vers zijn! De diepvriesproducten zijn vaak goedkoper dan de verse producten. Dus besparen!

gezond

Tijd voor eten in blik

Naast vers en ingevroren raden wij aan om groenten en fruit in blik in te slaan. Net als bevroren is het eten in blik verpakt wanneer het rijp is en behoudt het de voedingsstoffen heel goed, vaak meer dan vers!

Leer te houden van restjes

Restanten kunnen gezond en budgetvriendelijk zijn. Het is vaak veel minder duur als je kookt voor 6 personen dan voor alleen jezelf. Dus vermenigvuldig je maaltijd en eet hier de hele week nog van! Wanneer je bijvoorbeeld ‘s avonds een pasta maakt kan je die de volgende dag ook nog voor de lunch eten!

Dit zijn een aantal simpele maar onwijs handige tips die ervoor gaan zorgen dat jij binnen no time meer budget overhoudt voor de leuke dingen en daarnaast het gewicht op de weegschaal ziet verminderen! Lees hier meer gezonde tips voor een gezonde levensstijl!

terug in vorm komen