11 manieren om een burn-out te voorkomen!

Ben je vaak moe, snel geïrriteerd en geniet je niet meer zo van het leven en je werk zoals je dat vroeger wel altijd hebt gedaan? Heb je zin om gewoon de handdoek in de ring te gooien en altijd in je bed te blijven liggen? Wanneer je op de bovenstaande vragen allemaal ja kunt beantwoorden dan is de kans groot dat je een beginnende of al een burn-out hebt. Wij willen je helpen om dit te voorkomen en/of te verhelpen. Lees hier de 11 tips die wij voor jou hebben samengesteld:

  1. Plan regelmatig sociale activiteiten: weet je nog vroeger, dat je samen met vrienden en of vriendinnen iedere vrijdag gezellig een drankje ging doen? Deze manier van ontspanning is oh zo belangrijk! Oké iedere vrijdag hoeft nou ook weer niet, maar misschien iedere maand samen eten? Het is belangrijk dat je dit doet zodat je afkomt van het idee dat je iedere dag in hetzelfde saaie patroon zit en daarbij het is gewoon heel erg gezellig!
  2. Volg een fitness plan: deal jij ook met stress door te gaan eten in plaats van te gaan sporten? Zo krijg je niet alleen een burn-out, maar word je ook nog eens dikker! Ga iedere week een stukje hardlopen of wandelen, zorg ervoor dat je jezelf van de bank weet af te trekken als je thuis bent. Geniet van het feit dat je in beweging bent en er tegelijkertijd ook beter uit komt te zien!
  3. Het is tijd voor een hobby: vond je het vroeger altijd te gek om te schilderen in je vrije tijd. Maak hier dan ruimte voor in je schema. Het wordt tijd dat je weer eens dingen gaat doen waar je vroeger zo gelukkig van werd!
  4. Word vrijwilliger: wanneer je net een ander doel in je leven wilt, waar je andere mensen ook mee kunt helpen, dan is vrijwilliger worden een optie! Nu heb ik het er niet over dat je meteen huizen moet gaan bouwen in Afrika, maar bardiensten draaien op de voetbalclub is ook al een optie!
  5. Schrijf een bucketlist: wat zijn de dingen die je in je leven wilt bereiken? Wat zijn de dingen die je echt nog wilt doen in je leven? Waar wil je later wonen? Welke landen wil je nog bezoeken? Etc. Je kan het zo gek niet verzinnen. Het opschrijven van een lijstje zorgt ervoor dat je weer naar de toekomst gaat kijken en een doel hebt waarvoor je iedere dag naar je werk gaat.
  6. Vraag om hulp: wanneer je diep in een burn-out zit en je niet meer weet hoe je hier alleen uit moet komen is het belangrijk om hulp te zoeken/vragen! In eerste instantie kan je dit doen bij je familie, maar wanneer je dat niet wilt dan kun je professionele hulp inschakelen. Niemand zal je raar aankijken!
  7. Maak andere aan het lachen: humor houdt ons gezond. Zelfs in de meest stressvolle periodes is het belangrijk dat je altijd blijft lachen. Wanneer je zelf niet kan lachen probeer dan andere aan het lachen te krijgen. Wedden dat je zelf ook een glimlach laat zien!
  8. Maak een ‘escape’ plan: het klinkt nu alsof je een plan gaat maken om van alles weg te rennen. Dat is niet wat het escape plan is. De bedoeling hiervan is dat je niet het idee hebt dat je vast zit in een situatie. Er is altijd een manier om jezelf uit een situatie te redden. Het zorgt ervoor dat je je gedachten leeg kunt maken. Wanneer je bijvoorbeeld problemen hebt op je werk zou jouw escape plan kunnen zijn om bij een ander bedrijf te solliciteren.
  9. Omarm een ochtendritueel: sta je iedere ochtend te laat op, waardoor je altijd moet haasten naar je werk? Zet je alarm dan 10 minuten eerder en ga in de ochtend lekker op je bank zitten met een heerlijk kopje koffie in je hand of een goed boek. Je kiest er dan voor om de dag te beginnen met aan jezelf te denken. Dit zal je hele dag goed maken!
  10. Stop met het maken van excuses: iedereen heeft wat met jouw burn-out te maken; je werk, je familie, je vrienden, je klanten. Het wordt tijd dat je verantwoordelijkheid neemt dat je burn-out ook eens door jezelf zou kunnen komen. Denk je wel genoeg aan jezelf? Maak je wel genoeg tijd voor leuke dingen? Etc. Wanneer je inziet dat je zelf ook een groot aandeel hebt aan je burn-out zul je de mooie dingen in het leven weer gaan zien!
  11. Wees verantwoordelijk: zoals hierboven al werd gezegd uiteindelijk ben jij verantwoordelijk hoe jij deze burn-out op gaat lossen. Niemand anders gaat het voor je doen. Niemand anders weet ook hoe jij je voelt. Het wordt dus tijd dat je zelf gaat inzien dat jij de enige bent die iets kan doen aan je burn-out!

Gratis proefles bij Jon Horton

Heb je last van een burn-out? Dan willen wij bij Jon Horton Personal Training jou een gratis proefles aanbieden. Wedden dat je je binnen een paar maanden weer helemaal de oude begint te voelen? Door te sporten en alles uit jezelf te halen zal je zien dat je vele ‘bumps in the road’ weer aan kunt! Wij dagen jou uit om nu te beginnen met het stoppen van excuses te bedenken!

0
cellulitegezond leven